Juffenverjaardag 2011

Wat een feest was de juffenverjaardag. Een safarifeest, waarbij iedereen een outfit had die er prachtig bij paste. De juffen kregen ontzettend leuke cadeautjes (waarvoor nogmaals heel erg bedankt) en daarna zijn we naar buiten gegaan om het spel te spelen.

Iedereen ging fanatiek aan de slag om dieren te kopen op een koopveld of vangveld. De foto's zeggen meer dan genoeg. De moeder van Manon heeft weer prachtige foto's gemaakt, heel erg bedankt.

 de juffen

hieperdepiep

de juffen

juffenverjaardag

cadeautjes

cadeautjes

safari

safari

safari

safari

feest 

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

feest

Schoolreis survival 2011 3

En natuurlijk nog meer foto's van de vieze onderdelen!
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
 
SPECIAAL VOOR BERTUS!!! 
 
 SPECIAAL VOOR BERTUS!!

Schoolreis survival 2011 2

En natuurlijk nog meer (vieze) foto's
 
survival
 
survival 
  
survival 
 
survival 
 
survival 
 
 survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
survival 
 
 
 

Schoolreis survival 2011

Wat een fantastische dag! Waren we in eerste instantie bang dat het weer veel roet in het eten zou gooien, het viel allemaal reuze mee. Natuurlijk hebben we ook wel een paar regenbuitjes gehad en 1 hele grote bui, maar dat mocht de pret zeker niet drukken. Vooral de "vieze" onderdelen waren het einde voor heel veel kinderen. Wat een lol hebben we gehad deze dag. SUPER!!!

De foto's hebben geen ondertiteling nodig, ze spreken helemaal voor zichzelf. Geniet ervan!

survival 

survival

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival 

survival

survival 

 

Ik eet het (weer) beter

ik eet het beter

ik eet het beter

ik eet het beter

ik eet het beter

ik eet het beter

ik eet het beter

 

Kerstviering 2010

De moeder van Manon heeft tijdens de kerstviering prachtige foto's gemaakt. Die heeft juf Jolanda bij me gebracht om op de site te zetten. Kan iedereen nog even nagenieten van deze mooie vieing.

kerst

kerst

kerst

kerst 

kerst

kerst

kerst

kerst

kerst

kerst

kerst

kerst

kerst

kerst

kerst

kerst

kerst

 

 

inloopavond kinderboekenweek

De foto's van de inloopavond van de kinderboekenweek hebben jullie nog steeds niet gezien. Maar hier zijn ze dan, echt heel leuk!!!!

dummie

dummie

dummie

 dummie

dummie

dummie

dummie

 dummie

dummie

dummie

dummie

dummie

dummie

dummie

dummie

dummie

dummie

dummie

dummie

 dummie

dummie

dummie

dummie

 

 

Tekening bij verhaal

Juf Iris vertelde een verhaal over ..... tja, dat was voor iedereen anders. Het enige dat iedereen had, was een staart die achter een gordijn vandaan kwam. Daarna vertelde ze steeds een stukje verder, maar je moest je eigen fantasie gebruiken om het verder af te maken. Iedereen heeft iets heel anders gemaakt. De één heeft een groot dier, de ander een klein, dan weer een dik, een lelijk, een gezellig, een......

tekening

tekening

tekening

tekening

tekening

tekening

 

Storyboard Dummie

De start is gemaakt voor het storyboard over Dummie de Mummie. De groepjes waarin "hoofden" en "handen" zitten, gaan hard aan de slag. Iedereen krijgt een personage uit het boek dat gebruikt moet worden. Daarna worden de taken verdeeld. Iedere groep mag zelf weten wat er op komt qua tekst en plaatjes.

Dummie

Dummie

Dummie

Dummie

Dummie

 

Inloopavond

Tijdens de kinderboekenweek gaan we aan de slag met kinderboeken. Het thema dit jaar is: de grote tekententoonstelling, dus helemaal in het teken van illustraties.

Iedere klas gaat aan de slag op eigen wijze. Wij zijn aan het lezen in het boek van Tosca Menten: Dummie de mummie en liggen soms helemaal in een deuk. De tekeningen in het boek zijn echt mega gaaf. Daarom gaan wij werken met dit boek. Iedereen in onze klas kent het en vindt het leuk. Dat betekent dat we gaan kijken hoe Elly Hees - de illustrator van dit boek - Dummie tekent. Daar gaan wij ook mee aan de slag. Maar natuurlijk ook met piramiden, scarabees, de personages uit de boeken enzovoort. Tijdens de inloopavond kan iedereen komen kijken wat we gedaan en gemaakt hebben. Natuurlijk gaan we ook het lied van Dummie zingen.

 

Juffenverjaardag 2010

16 juni was er een leuk feestje. Juffenverjaardag. Het thema: safari. Iedereen had geprobeerd om er een beetje in safaristemming uit te zien en dat was de meesten goed gelukt.
Allereerst kregen wij juffen mooie cadeaus. Een boekenbon, twee ballen, twee springtouwen, kaarsen in een fles, doucheschuim, handcreme, het kon niet op. Wat een verwennerij.

Van de boekenbon hebben we gelijk een mooi voorleesboek voor de klas gekocht.
Daarna gingen we naar het Zambiapark om het spel te spelen. Ieder groepje kreeg een startkapitaal en daarna kon het gaan beginnen. De groepen gingen mooi gelijk op. De ene had veel geld verdiend, de ander kon veel dieren kopen. Tussendoor natuurlijk lekkere dingen om te snoepen en om te drinken en na afloop nog een lekker ijsje. Terugkijkend kunnen we wel zeggen dat het een ontzettend leuke verjaardag is geweest. Kijk maar eens naar de foto's:

jarig

jarig

jarig

jarig

jarig

jarig

jarig

jarig

jarig

jarig

jarig

 

sportdag groep 6

best wel koud tijdens de sportdag van groep 6. Maar het was wel een gezellige, sportieve dag.

survival Almere 2

en hier de rest van de foto's.

 

survival Almere

 Wat een fantastische dag hebben we gehad. De zon hoog aan de hemel, grandioos humeur bij iedereen, fantastisch samenwerken en een hele hoop lol. Ontzettend veel plezier en de foto's laten dat allemaal zien.

BLUBBER EN DREK, wat wil je nog meer. Geniet van de foto's!

 

muurkranten aardrijkskunde

groep 6 maakt een muurkrant over Schiphol en groep 7 over Tsjechië.

Sponsoractie van onze eigen groep

En alsof het nog niet genoeg was voor één dag hadden we de hele middag nog onze eigen actie. Daar hadden we goed weer voor besteld. Dat kwam gelukkig ook zo uit. Iedereen was hard bezig aan klusjes die vooraf waren besteld. Oftewel: heitje voor een karweitje. De juf fietste de hele middag alle adressen langs om te kijken of we goed bezig waren en om een foto van ons te maken.
Dat lukte bij bijna iedereen.

karwei 1 ramen zemen

karwei ramen zemen

karwei tuin opruimen

karwei tuin opruimen

karwei auto stofzuigen

karwei auto stofzuigen

karwei voerbakken kat schoonmaken

karwei voerbakken drogen

karwei kattenvoer in bak doen

karwei kattenmelk in schaaltje

karwei fiets schoonmaken

karwei fiets schoonmaken

karwei straat schoonvegen

karwei vuil opvegen en weggooien

karwei vuil van de straat vegen

karwei eh klaar is kees!

beloning een lekker ijsje in de zon

 Een geslaagde actie. Voorlopige stand van onze klas:

honderdachtendertig euro en veertig cent (138,40) !!!!

SUPER GEDAAN!

 

sponsoractie groep 4

Na het heerlijke sporten in de gymzaal werd onze hulp gevraagd bij de groepen 4. Daar was het hele halletje versierd met oud Hollandse foto's van de leerlingen. In alle lokalen waren Hollandse spelletjes te spelen en onze klas hielp hierbij.

Er kwamen heel veel opa's en oma's en als afsluiting zongen de kinderen van de groepen 4 allemaal oud Hollandse liedjes.

koekhappen koekhappen

goed tellen

sjoelen

stand bijhouden

stand bijhouden ballen gooien

overzicht houden

standen bijhouden op het bord

sjoelen

samen tellen

ballen gooien

fotogeld ophalen

 

Sponsoractie groep 8

Tijdens de sponsordagen wordt onze hulp ingeroepen. Groep 8 heeft als sponsoractiviteit een veiling, een workshop knutselen en een sport en spel activiteit in de Oude Wereld.

Ook al hadden we net een uur gym achter de rug, iedereen wilde nog even lekker verder met bewegen. Dus allemaal vanaf Trivium door naar de Oude Wereld. Nog een keer de gymspullen aan en bewegen maar. Ook kon je ijs kopen. Dat ging er wel in.

gymmen

sporten

spijkerbroek hangen

spijkerbroek hangen

spijkerbroek hangen

is 'ie raak?

raak?

bastogne ijs

ijsjes bestellen

ijsjes eten

 

Start sponsorweek

Vandaag begon de sponsorweek met een klein sportief feestje. Op lekkere swingende harde muziek werden er allemaal dansjes gedaan. Iedereen deed mee. Nico had mooie vlaggetjes opgehangen op het plein en er waren ook nog twee clowns. Alle leerlingen en de juffen en meesters deden goed mee aan alle oefeningen.

sponsor
sponsor
sponsorweek
sponsor
sponsor
sponsorweek
sponsor
sponsor

Paasviering

Een prachtige ingetogen paasviering in het Amfitheater. Onze klas had een stukje tekst over de voetstappen op het strand. Daarna zongen we een rap, waarbij de jongens het rapgedeelte zongen en de meisjes een mooie melodie. Heel mooi gedaan.

paasviering
paasviering
paasviering
paasviering

Pasen

Na de paasviering in het Amfitheater gaan we even lekker knutselen. Een mooi paasbakje waar best veel eitjes in kunnen. Die had Annemarie meegenomen. Gezellig hoor.

pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen
pasen

Ik eet het beter!

Alle groepen 7 deden mee aan: Ik eet het beter! We hebben heel veel geleerd over gezond eten. Wat moet je eten om gezond te blijven en hoe zorg je ervoor dat de energie die je eet, wordt verbruikt door je lichaam. Eet je te veel, dan houdt je lichaam energie over en wordt je steeds iets dikker. Maar je moet ook opletten dat je niet te weinig energie binnenkrijgt als je bijvoorbeeld fanatiek gaat sporten.

Daarna gaan we proefjes doen om te kijken hoeveel vet er zit in gewone chips en light chips.Waar zit het meeste vet in? We stampen wat chips fijn in een glas en in een ander glas stampen we wat light chips fijn. Hierover gieten we kokend water en laten dat een paar minuten staan. Het vet komt bovenop drijven en dit is veel meer bij de gewone chips.

Om erachter te komen of er water zit in brood, kaas, appel en aardappel doen we elk artikel in een plastic zakje en knopen dat dicht. Even onder een warme lamp leggen en dan zien we dat overal water in zit. Dat hadden we niet gedacht.

Ook hebben we een proefje gedaan om te kijken hoe eiwitten in melk eruit zien door azijn erbij te doen en daarna te filteren. De eiwitten blijven dan keurig achter in het filter.

Een pak sinaasappelsap, grapefruitsap en appelsap bevatten allemaal vitamine C. Maar in welk pak zit het meeste? Met behulp van allesbinder in water en wat druppels jodium en dat weer bij het sap, komen we erachter dat grapefruitsap de meeste vitamine C bevat.

De laatste proef was om te kijken of er zetmeel zit in brood, kaas, aardappel en appel. Dat doen we door een druppeltje jodium erop te laten vallen. Kleurt het blauw (zwart) dan zit er zetmeel in. Blijft het roodachtig, dan zit er geen zetmeel in. We testen dat ook nog even met chips, maar eigenlijk weten we dat wel. Die is gemaakt van aardappel, dus zetmeel, dus blauw gekleurd.

Tjonge, jonge, wat hebben we hier veel van geleerd.

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

proefjes

Post is binnen

Iedereen heeft een kaart ontvangen in de brievenbus. Er zaten een aantal dezelfde tussen: Haaaai, haaaai, haaaai!

Maar ook zelfgemaakte kaarten waren er gemaakt. Eerst iedereen de post eruit halen en dan allemaal tegelijk de post lezen.

post

post

post

post

post

 

IJsbaan: lekker schaatsen

Natuurlijk gingen we ook lekker schaatsen. Sommige kinderen hadden zelf schaatsen bij zich, maar de meesten schaatsten op de mooie oranje schaatsen die we konden lenen.

Lekker zwieren en zwaaien, in lange rijen, heel hard, langs de kant en soms achter een pinguin. Natuurlijk hebben we heel veel plezier gehad, dat is goed te zien op de foto's. Kijk maar!

schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatseen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen
schaatsen

Kerstfeest in de klas

Kerstfeest in de klas: een ontzettend gezellige avond.

Kaarsjes werden gebrand, juf Jolanda vertelde een mooi verhaal, juf Irene had een mooi gedicht en de kinderen hadden mooie letterversjes.

Kerst

 

de surprises van 2009

Wat zijn er dit jaar toch weer prachtige surprises gemaakt. De ene is nog mooier dan de andere. Misschien doe je nog wel een leuk idee op als je nog een surprise moet maken. Of misschien wel voor volgend weer.

Geniet ervan!!!!!

wachten op de sint

wachten op de sint

wachten op de sint

wachten op de sint

sint  sint

sint

sint

sint sint

sint

sint sint

sint

sint sint

sint

sint sint

sint  sint

sint  sint

sint  sint

sint

sint sint

sint

 

Schoenmaatjes

Ieder jaar maken we voor kinderen in arme landen een schoendoos vol met spulletjes, zoals: schoolspullen, zeep, tandenborstel en tandpasta, kam, speelgoed enzovoort. In onze klas hebben we 19 kinderen en we vonden eigenlijk dat iedereen een doos moest maken. Dat is gelukt. Uiteindelijk hadden we wel 20 dozen.

De klas van meester Sander had maar liefst ruim 60 dozen bij elkaar. Een super aantal. Ook in de kerk hebben er veel mensen een doos gemaakt. Het zijn er in totaal 620 geworden. Een enorm aantal dat we volgend jaar proberen te overtreffen.

Allemaal erg bedankt!

schoenendoosaktie  schoenmaatjes

schoenmaatjes

Hieperdepiep hoezee

Hoera, er is er één jarig, hoera, hoera. Dat kun je wel zien dat is zij!

jarige jet

 

Hoe milieubewust zijn we eigenlijk?

Als huiswerk hebben jullie allemaal een lijst meegekregen om te kijken hoe milieubewust jullie thuis zijn. Al die lijsten heb ik bekeken en de uitkomsten hieronder gezet. Het valt op dat jullie met sommige dingen heel erg milieubewust zijn en met andere weer wat minder.

*     Groene stroom wordt maar bij 5 families gebruikt.

*     Bij de helft van alle gezinnen branden er wel eens lampen als er niemand thuis is.

*     Bijna iedereen gebruikt spaarlampen.

*     Bijna iedereen doet de ramen en deuren goed dicht als de verwarming aan staat.

*     Bijna iedereen zet de verwarming ’s nachts laag.

*     Sommige computers blijven aan staan, terwijl niemand ze gebruikt.

 *     Bijna iedereen heeft een screensaver op de computer.

*     Iedereen gebruikt oplaadbare batterijen.

*     Bijna iedereen levert lege batterijen in.

*     Bijna iedereen levert oud papier in.

*     Bijna niemand gebruikt fair-trade producten.

*     Er zijn geen lekkende kranen.

*     Sommigen gebruiken milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen.

*     De meesten kopen wel eens tweedehands spullen.

*     Bijna iedereen koopt meteen iets nieuw, als het kapot is.

*     Gelukkig is er maar 1 kind die af en toe een blikje meeneemt naar school.

*     Bijna iedereen neemt brood mee in een broodtrommel.

 

de grootste keuken van Nederland

Hadden we een week eerder de hele vrijdag "Sarah's wereld", nu was het de hele vrijdag weer feest. We mochten met de hele klas, met de trein, naar de grootste keuken van Nederland. Een evenement in het ADO-stadion in Den Haag met de beroemde televisiekok Pierre Wind. Het is de Week van de Smaak en Pierre zorgde ervoor dat juist basisschoolleerlingen uit de bovenbouw aan de slag zouden gaan met eten en bewegen. En onze klas was 1 van de klassen die mocht komen. Helemaal te gek!

keuken

Om kwart over 9 verzamelen op het plein. Lekker uitslapen dus. Daarna gingen we lopend naar het station. Even wachten op de trein en instappen maar. In Leiden overstappen op de trein naar Den Haag CS en daar weer overstappen op de Randstadrail. Alles liep gesmeerd, alsof de tijden speciaal voor ons op elkaar afgestemd waren. In het Forepark in Den Haag stapten we uit en daar stond een bus al klaar om ons mee te nemen naar het stadion van ADO Den Haag.

trein

trein

trein

Bij het naar binnengaan kregen we allemaal een gele button opgespeld en een folder. Dat betekende dat we bij de tweede groep hoorden.

de hele groep

Binnengekomen hebben we eerst even gekeken wat er allemaal aan kraampjes stond. We mochten nog niet proeven, dat mocht alleen de groene groep. Daarna gingen we een plekje zoeken op de tribune. Even wachten en daar was de wervelwindkok Pierre WInd. Hij holde het stadion door en riep van alles door zijn microfoon.

pierre wind

tribune

tribune

Samen met Wipneus en Pim was het een echt feestje. Met z'n allen de wave en veel liedjes zingen. En een quiz waarmee bepaald werd wat er in de soep kwam. Je moest dan of de groene of de gele kant van je folder omhoog houden. Meeste stemmen gelden. Het werd uiteindelijk uien/appelsoep. Het leek wat vreemd, maar we kregen allemaal een bekertje soep. Het was heerlijk.

soep koken

soep koken

Er sprongen twee mannen uit een vliegtuigje boven het stadion en zij kwamen per parachute naar beneden om te landen op de schijf van vijf. Ook Sonja Bakker kwam nog langs.

springen
springen

Daarna mochten we alle kraampjes langs om te kijken, proeven, doen en leren. Wortels happen die aan een waslijn hingen, komkommertjes schoonmaken en opeten. Groene poffertjes en gewone poffertjes met aardbeien en slagroom. Ook haring, geitenkaas, Hollandse appels en tomaatjes en ga zo maar door. Het ene was heerlijk, het andere erg wennen. We kregen ook allemaal een gave broodtrommel waar ook een appel in past.

kraampjes

overal langsgaan

groente schoonmaken

Daarna met elkaar heerlijk klimmen, klauteren en springen in het BeweegFunPark. De lucht was dreigend, maar het bleef droog.

 bewegen

bewegen

En voor we het  wisten, was het alweer drie uur en moesten we terug naar huis. Eerst in de bus (die alweer klaar stond), daarna de Randstadrail en twee keer de trein. Om half 5 waren we weer op het station in Alphen. Na een heerlijke dag. Het leek wel een schoolreisje!!

In AlphenCC van 7 oktober staat ook een stukje over ons uitje.

 

Sarah's Wereld

Wat een leerzame en leuke dag hebben wij gehad. De hele dag zijn we aan het werk, luisteren, schrijven, winkelen en praten geweest over duurzaamheid. En daar hebben we heel veel van geleerd.

Allereerst werd er door Sarah een brief voorgelezen. Hierna komt de koffer te voorschijn met daarin allemaal verschillende dieren. In tweetallen gaan we aan de slag om te leren over deze dieren.

duurzaamheid
We zoeken informatie over de dieren en kijken waardoor ze bedreigd worden. Dat is nogal wat. Om maar eens wat te noemen: kappen van de bossen, jacht, het laten verdwijnen van leefgebieden enzovoort. Nadat we dit hebben opgezocht van alle dieren, bedenken we wat een oplossing zou kunnen zijn.
sarah
sarah  muurkrant
muurkrant
muurkrant
Dit alles komt op een mooie muurkrant te staan. Deze muurkranten presenteren we aan elkaar en vertellen we wat we hebben ontdekt over "ons dier".
Nu volgt er een hoorspel. Sarah speelt natuurlijk mee, maar ook Ram uit India en Wayne uit Texas. Ook Tina, de onderzoekster heeft iets goeds te vertellen. In een luchtballon vliegen we de route van een blikje cola en ontdekken we wat daar allemaal voor nodig is. Dat is wel even schrikken zeg. Dat hebben we nooit geweeten!
hoorspel
Ram
Wayne
Tina
Na afloop van het hoorspel gaan we de route die het colablikje af moet leggen voordat het een blikje is, nog een keer nalopen. De ecologische rugzak wordt opgehangen en we gaan eens bekijken hoeveel natuureenheden en transporteenheden het kost. Dat valt wel even heel erg tegen. De ecologische rugzak wordt steeds zwaarder en het eindprodukt (het colablikje) is nog steeds niet in zicht. Daar worden we wel stil van.
route
route
route
route
route
route
route
Nadat we alles zelf nog een keer gelezen en gedaan hadden, kregen we kaartjes. Eens kijken of we allemaal goed hebben begrepen hoe het in zijn werk gaat. Dus de kaartjes met elkaar op volgorde leggen. Sommigen gingen vrij makkelijk, maar je moest wel goed na blijven denken. En de rij kaartjes werd langer en langer.
naleggen
kaartjes leggen  kaartjes leggen
kaartjes leggen
kaartjes leggen
kaartje leggen
De ochtend was voorbij, maar we hadden ook nog een middag voor de boeg. 's Middags gingen we praktisch aan de slag. Ieder groepje kreeg een portemonnee met geld en moest inkopen gaan doen voor Sarah's feestje. En natuulijk zorgen dat je genoeg geld had voor een cadeautje, traktatie, slingers, drinken en eten. Maar wel opletten hoe belastend dat is voor het milieu. Nou, we hebben geen van allen blikjes gekocht om te drinken. Dat doen wij echt niet meer. Na afloop wordt gekeken hoeveel geld iedereen heeft gebruikt. Maar dan kijken we ook nog hoeveel natuureenheden het heeft gekost. En dat valt soms toch nog wel wat tegen. 
winkelen 
winkelen
winkelen  winkelen
winkelen
winkelen
winkelen
winkelen
winkelen
winkelen
En dan is het tijd voor Sarah's feestje. In de klas worden we allemaal getrakteerd op een lekkere plak cake, smarties, limonade en spekkies. Heerlijk. En dan mogen we tot slot ook nog even lekker buitenspelen. Wat een heerlijk einde van een fijne dag!
feest
feestje

practicum bruine bonen

Voor groep 7 is er bij les drie een practicum met bruine bonen. Dat is voor groep 6 ook leuk, dus we doen het met elkaar. Veel leuker en gezelliger.

Iedereen een paar geweekte bruine bonen en die gaan we ontleden. Van elke stap maken we een tekening en de vierde tekening wordt een doorsnede van de boon. Zo leren we de zaadhuid, de zaadlobben, ontdekken we de navel en een kiemplantje. Daarna gaan we de bonen planten in een pot met een filterzakje en natte watten. Kijk maar naar de foto's hieronder.

bonen

 bruine bonen

bonen

bonen

bonen

bonen

bonen

bonen

bonen bonen

bonen

bonen

bonen

bonen bonen

 

laatste gymles

De laatste gymles had juf Gerdi gevraagd of juf Irene mee kon komen om mee te gymmen. Nou, dat feest ging niet helemaal door. Maar foto's maken, dat natuurlijk wel. Alleen is de gymzaal zo groot en de flitser zo klein, dat de kwaliteit niet helemaal is zoals die zou moeten zijn. Maar toch kun je nog wel zien wat jullie aan het doen zijn.

gym

 gym

gym

gym

gym

gym

gym

gym

 

 

juffenverjaardag 2

 

De moeder van Dion had ontzettend leuke foto's gemaakt tijdens de juffenverjaardag. Kijk nog maar eens goed, wat een leuke ochtend we hebben gehad.

 

Fietsexamen praktijk

Hieperdepiep hoera!!

Onze hele klas is in 1 keer: GESLAAGD!!!!

Allemaal gefeliciteerd.

fietsen

 

Foto's juffenverjaardag

Wat hadden wij een mazzel met het weer. Prachtig zonnetje, lekker een beetje wind en daarbij een heleboel enthousiaste kinderen. Het was een leuk partijtje voor ons als juffen.

Eerst kregen we een heleboel leuke cadeautjes voor de klas. Daar hebben we al flink mee gespeeld. Zoals springtouwen met een heleboel kinderen tegelijk.

Daarna zijn we naar het Zambiapark gegaan voor het grote safarispel. Na het spel zijn we terug gegaan naar de klas. Daar kreeg iedereen nog een ijsje en hebben we gekeken welke groep de meeste dieren had en/of het meeste geld.

juffendag
juffendag

 
juffendag

juffendag

 
juffendag

 
juffenverjaardag

 
juffendag

 
juffendag

 
juffendag

juffendag juffendag

juffendag

juffendag

 

schoolreis Almere

Hieronder alvast een paar foto's van de geweldige schoolreis naar Almere. Kunnen jullie nog even nagenieten.

almere

almere  almere

almere almere

almere  almere

almere almere

almere

almere

almere

almere  almere

almere 

almere  almere

 almere  almere

almere

almere

almere

almere

almere almere

almere

almere

almere

almere

almere

almere

almere

almere

almere

almere

almere

 

 

Sportdag Scala

Donderdag hadden we de sportdag van het Scala voor alle groepen 7 en 8. Het weer zat heel erg mee. Af en toe een zonnetje, een beetje wind en een heerlijke temperatuur.

Daarbij was het heel erg gezellig om allemaal sportief in de weer te zijn. Kijk maar eens naar de onderstaande foto's. SUPER!!!!

 

Paaslunch

Na de paasviering in de klas en voor sommigen die muzikant waren bij de kleuters, hebben we een circuit gedaan. De klas werd verdeeld in drie groepen. De klas van juf Amanda werd ook verdeeld in drie groepen en die hebben we samengevoegd.

Juf Najiha ging met een groep placemats maken, juf Irene ging schapen maken en juf Amanda had allemaal puzzels en woordzoekers klaarliggen. Na een half uur draaiden we door en zo kwam iedere groep bij alle activiteiten langs. Erg gezellig de groepen door elkaar.

Daarna was het tijd om even lekker een half uurtje buiten te spelen. Een aantal kinderen hielpen met het inrichten van de klas en het klaarzetten van het buffet. De paaslunch was na het buitenspelen.

Lorena had samen met haar vader verrukkelijke pannenkoeken gebakken. Die waren zo op! Natuurlijk waren er ook lekkere gekookte eieren, matzes met suiker, broodjes en boterhammen. Met worst, kaas, hagelslag, pindakaas, jam en ga zo maar door. Het ging er allemaal in als koek.

Kijk maar eens naar de foto's wat een gezellige maaltijd het was:

pasen

pasen

pasen  pasen

pasen

pasen

pasen   pasen

pasen

pasen

pasen

 

De zuivelboerderij

Op 1 april (nee, het is geen grap), zijn we met de hele klas naar de zuivelboerderij gegaan. Eerst kregen we in twee groepen een rondleiding hoe de flessen schoongemaakt werden en hoe de melk, karnemelk en boter wordt gemaakt. Daarna ging 1 groep proeven en de andere groep ging kijken naar de dieren. Er moesten allemaal vragen beantwoord worden. Een heel leuk uitje op een prachtige zonnige dag.

 

Plan je eigen dorp 2

De dorpen zijn af. Iedereen is gaan kijken bij de andere groepjes en daar kon je zien dat iedereen het heel anders aangepakt had. Industrie bij industrie, hoogbouw en huizen afgewisseld, een school met veel ruimte er om heen en een speeltuin. Ieder dorp had een eigen burgemeester en sommigen hadden een mooie ketting gemaakt.

Hieronder de foto's van de dorpen. Alle dorpen zijn verdeeld in de groepjes door een getal te raden.

 

High Tea

high tea high tea

Als afsluiting van het hoofdstuk Aardrijkskunde over Engeland hebben we een heerlijke high tea gehouden. Het was ook nog eens de laatste vrijdag voor de voorjaarsvakantie. Dus dat kwam dubbel goed uit.

Iedereen had zijn best gedaan om iets lekker te maken of te kopen. Ook vele moeders en ook vaders waren hard aan de slag geweest in de keuken om het een super high tea te laten worden.

Nou, dat is gelukt. Er waren zalige scones, heerlijke brownies, verrukkelijke soesjes en coole koekjes, zoenen, engelse drop, spritsen, verschillende zelfgemaakte koekjes, donuts, boterkoek, roze koeken, een soesjes toren met chocolade, zelfgemaakte bonbons, verschillende heerlijke sandwiches. Het was gewoon te veel om op te noemen en alles was zo lekker, dat we eigenlijk allemaal veel te veel gesnoept hebben. Daarbij was het ook nog heel gezellig.

Van tevoren hadden we eerst nog "positieve post" voor elkaar. Iedereen had een lootje getrokken met daarop de naam van een ander. Voor diegene maakte je een mooie kaart met daarop complimenten. Nou, dat is pas echt leuke post om te krijgen. Lachende gezichten en de post is mee naar huis gegaan om nog eens na te lezen. In het kader van Valentijnsdag nog een extra tintje. Want ook de harten die we gemaakt hebben voor Valentijnsdag gingen allemaal mee naar huis, zodat ze bezorgd konden worden de volgende dag. Ben benieuwd naar alle reacties.

high tea
valentijnspost
positieve post
high tea high tea
high tea
high tea
high tea
high tea high tea
high tea
high tea
high tea high tea
high tea
high tea high tea
high tea
high tea
high tea high tea
high tea

plan je eigen dorp 1

Weer een stapje verder met het dorp. Het dorp is in ieder groepje ingedeeld. In sommige groepjes is zelfs al een burgemeester benoemd. De eerste huizen, scholen, stations e.d. zijn al af. Nu nog een plekje op de plattegrond.

eigen dorp
plan je eigen dorp
plan je eigen dorp
plan je eigen dorp
plan je eigen dorp
plan je eigen dorp
Lees verder...

Plan je eigen dorp

Vandaag hebben we de start gemaakt van: Plan je eigen dorp. De klas is opgedeeld in zes groepen van vijf leerlingen. Ieder groepje gaat eerst in het werkboekje aan de slag om een beginnetje te maken. Wat is een schaalverdeling? Hoe zit het met het zuiden, oosten, westen noorden? Hoe steekt een plattegrond in elkaar? Dit soort vragen worden per groepje ingevuld en besproken.

Volgende week gaan we aan de slag met de grondplaat en de bouwplaten. Iedereen in het groepje maakt een opzet voor een fantasiedorp. Goed nadenken over wegen, rivieren, gebouwen enz. Daarna bespreekt ieder groepje alle ideeën en wordt op een grote grondplaat alles echt gemaakt. Spannend.

Plan je eigen dorp
Plan je eigen dorp
Plan je eigen dorp
Plan je eigen dorp
Plan je eigen dorp
Plan je eigen dorp
Plan je eigen dorp
Plan je eigen dorp

Natuur: constructies

In het hoofdstuk natuur hebben we gekeken naar verschillende constructies. Bijvoorbeelde een fiets. Daar zitten allemaal driehoeken in, waardoor de fiets stevig is. Er zijn bruggen gemaakt van een T of een H profiel. En je hebt ook nog vierkante en holle buizen profielen.

Om te ontdekken wat het stevigst is, gaan we zelf aan de slag. Ieder tweetal kiest een ander profiel om mee te werken. De opdracht is om een tafel te maken met vier poten die minimaal 5 centimeter hoog is. Daarop komt een tafelblad en hierop komt het natuurboek te liggen. Blijft het liggen? Dat was de vraag. Je kreeg hiervoor 3 velletjes A4 papier. En daarna aan de slag......

constructies

natuur

natuur

natuur

natuur

natuur

natuur

natuur

 

Stukjes uit de energiekrant 6

meter 

Redactie: Annika, Bart, Jenita, Merel en Nicky.

Meten van energie.
Op school hebben we een meterkast. Daar in wordt de elektriciteit gemeten. Hij geeft het aan in kubieke meters. Bij heel veel apparaten kun je zien hoeveel watt het gebruikt. Je kunt beter een apparaat kopen die 1500 watt gebruikt, dan een apparaat die 3000 watt gebruikt. Want die van 3000 watt gebruikt meer energie en kost meer geld. Dus je moet een apparaat kopen van 1500 watt, dat is beter voor het milieu. En je bent dan goed bezig voor het milieu.

Het onderzoek.
Bart en Nicky hebben onderzoek gedaan naar het hoge energiegebruik van de school. We zijn er achter gekomen dat er teveel lichten in het amfitheater branden. Tip: doe de luxaflex open en de lichten in het amfitheater uit. Een ander probleem zijn de computers. De computers kunnen gewoon uit als ze niet gebruikt worden.

Tips voor school:
1. doe de luxaflex omhoog en de lichten uit.
2. licht uit als je naar buiten of naar de gym gaat.
3. Organiseer een warme truiendag.
4. Advertentie Bart en Nicky onderzoek is aan te bevelen aan de beste energieleveranciers.

Warmte op school.
Warmte op school is soms te warm. Vooral op zolder. De kachtel staat soms ook aan in de zomer. Maar op zolder hebben ze ventilatie in het dak. Maar die helpt niet echt, dus is het er warm. Je kunt er zelf een ventilator aanzetten, maar dan moet je er wel vijf of zes neerzeetten. Dan wordt het misschien wat kouder.

 

 

Stukjes uit de energiekrant 5

 energie

Redactie: Demi, Carlijne en Marlinde.

Hoe ziet Nederland er uit als het warmer wordt?
Heeft u hier wel eens over nagedacht?

De werkeld warmt op en iedereen merkt het. We doen er kleine dingen, maar het is niet genoeg. Bedenk eens: Over een paar jaar zie je alleen nog maar ijsberen in de dierentuin. Dan verdwijnt de Noordpool. We kunnen er best wel wat aan doen, maar bijna niemand doet het. Probeer bijvoorbeeld eens een keer niet de auto te gebruiken, maar op de fiets. Probeer het maar eens, als iedereen het eens probeert, scheelt het een hoop!!!

Energie besparen.
Als je je huis laat isoleren, dan kun je veel geld besparen.Het is wel belangrijk om de deuren en ramen goed te sluiten. Dan kan de warme lucht niet naar buiten. Gaten kun je met tochtstrippen afsluiten. Veel huizen hebben dubbel glas. Zo'n raam bestaat uit twee lagen waar lucht tussen zit. Ook een spouwmuur isoleert. Zo'n muur bestaat uit twee muren.

Energie in huis.
Aardgas en elektriciteit zijn vormen van energie die meestal in huis worden gebruikt. Als we geen aardgas hadden, konden we niet koken. Met aardgas kunnen we ook het huis verwarmen en als we geen elektriciteit hadden, konden we bijna niets.
Je moet natuurlijk wel voor elektriciteit betalen. In elk huis wordt het gebruik van aardgas en elektriciteit gemeten. Dat doen ze met en meter.

Stukjes uit de energiekrant 4

zon

Redactie: Linda, Gijs, Laurette, Rens en Mirjam.

Het weerbericht van de toekomst.
Als we zo doorgaan, is het's zomers 50 graden in plaats van 21 graden. In de winter zal er geen ijs of sneeuw meer liggen. En dat komt door ons: de Mens!

Energieverspilling.
Heel veel mensen gebruiken energie. Energieverspilling kan ook zijn dat je voor niets een rondje om de wereld rent. Maar dat bedoel ik niet. Energieverspilling is: de verwarming aan, het licht aan, de koelkast lang open laten staan.

Een dag geen energie op de Fontein:
Op de Fontein vinden de kinderen dat ze wat aan natuur moeten doen. Dus zegt groep 7B: daar moeten we wat aan doen. Dus organiseert groep 7B een dag geen energie: warme truien aan en de verwarming blijft uit. En dus ook geen lichten aan in de hele school, geen computers aan en dat soort dingen. Dus .... wat gaan we doen?

Gezondere energie.
De zon is een soort energiebol . De zonnepanelen gebruik je voor stroom voor alles, zoals de oven. Ook fossiele brandstoffen worden gebruikt, dat zijn dode planten. Er moeten meer spaarlampen worden gebruikt en gemaakt en de gloeilamp wordt verbannen.

 

Stukjes uit de energiekrant 3

besparen

Redactie: Lorena, Eline, Thijs, Mart-Anthonny, Thijs en Rebecca.

TIPS!
1. Op school: in de vakantie de lichten uit en ook de lichten uit in de pauze.
2. De computers uit als je ze niet gebruikt.
3. Niet de verwarming aan laten staan voor niets.
4. De deur dicht houden.
5. Tochtstrippen laten plakken.
6. Als je de verwarming een graadje lager zet, doe dan een warmere trui aan.
Extra bonus tip:
Doe mee aan de warme truiendag!!!

Zonnepanelen.
Zonnepanelen zijn schijven die op het dak van je huis kunnen zijn. Ze maken van de warmte dan elektriciteit.
zonnepanelen

Grappig!
Er worden in Nederland nieuwbouwhuizen verwarmd door zeewater!

 

Stukjes uit de energiekrant 2

energie 

Redactie: Marnix, Manouk, Wietse en Chantal.

De hoeveelheid elektrische energie die een enkele batterij kan leveren, is meestal niet genoeg om een apparaat in werking te stellen. Een walkman werkt niet op 1 batterij. Op een gewone batterij staat aan de bovenkant een +, dat noemen we de pluspool.

Energie besparen.
Op verschillende manieren kun je in huis energie besparen. Je kunt bijvoorbeeld je huis goed isoleren door gaten en kieren af te plakken met tochtstrippen. Maar je kunt ook gewoon de deur achter je dicht doen, zo gaat er minder warmte verloren enkost het minder geld. Je kunt het licht uit doen als je er niet bent.

Spaarlampen.
Spaarlampen geven evenveel licht als gloeilampen, alleen verbruiken ze minder energie. Als je een spaarlamp aan doet, geeft die niet meteen heel veel licht, maar na een paar seconden geeft die net zoveel licht als een gloeilamp.

spaarlampen

Als je zuinig bent met elektriciteit is dat veel goedkoper, maar ook de fossiele brandstoffen worden erdoor gespaard. De brandstofvoorraad is groot, maar wel beperkt. Daarom zoeken we naar andere manieren om elektriciteit op te wekken.

 

Stukjes uit de energiekrant 1

energie

Redactie: Li Yuan, Renée, Eva, Thomas en Jimmy

Veel mensen verbruiken energie. Ze laten het licht aan staan als de mensen er niet zijn. De deuren open laten staan, waardoor de kachel weer alles moet opwarmen. De deur van de koelkast of vriezer open laten staan, waardoor het weer op temperatuur moet komen en afkoelen. DENK ER AAN. DOE ZUINIG MET HET MILIEU.

Top 5:

1. Het licht uit doen
2. De computer uitzetten
3. De printer uitzetten
4. Het koffiezetapparaat uitzetten
5. TV uitzetten als je klaar bent

Wat kun je doen tegen vervuiling:
Vaak doe je overdag je lampen aan, terwijl het helemaal niet nodig is. Je hebt licht van de natuur. Ik zal u aanraden het licht uit te zetten. En spaar je energie en je geld. Dus: doe je elektrische apparaten uit!

Wedstrijd:
Wie heeft het beste idee, dat wij kinderen later nog genoeg energie over hebben. Ga naar de Fontein groep 7B en geef dan je idee.

Energie besparen 2

Vorige week gingen we in school  op zoek naar het energieverbruik. Vandaag zijn we een stapje verdergegaan en hebben we allemaal een pagina gemaakt voor de energiekrant van groep 7B.

Langs de groepjes lopend, blijkt al snel ieder groepje precies weet wat er mis gaat met het energieverbruik.

1. Als je niet in de klas bent, doe dan de lichten uit.
2. Vervang alle gewone lampen voor spaarlampen.
3. In iedere klas 1 verwarminig aandoen, dan wordt het warm genoeg.
4. Op de zolder is het warm genoeg. Als je de eerste verdieping verwarmt, wordt het daar vanzelf ook warm. Want warme lucht stijgt.
5. Je mag niet zomaar printen. Eerst in Word een blaadje vol en dan pas printen.
6. Kopiëren mag alleen als je het papier ook echt gaat gebruiken.

Idee van een groepje: Iedere week doen we een bespaardag. Warme trui en jas aan en de verwarming overal uit.

Ieder groepje, bestaande uit vijf leerlingen, maakte artikelen voor de krant. Daar hebben we aan het einde van de middag een eigen uitgave van gemaakt die alle kinderen volgende week mee naar huis krijgen. Ook meester Ad heeft er één in zijn postvak gekregen.  Misschien staan er wel prima tips in die we op school echt kunnen doen.

energie

energie

energie

energie

energie

energie

energie

energie

energie

 

Scholierenpeiling 2008

Ook dit jaar hebben we weer meegedaan aan de scholierenpeiling. Dat betekent dat we ieder (individueel) aangeven wat we de drie belangrijkste nieuwsfeiten en de drie belangrijkste personen vinden. Stichting Krant in de Klas verzamelt dit allemaal en stelt een top 3 samen van alle leerlingen uit Nederland die mee hebben gedaan.

Op de lijst worden al 30 nieuwsfeiten en 30 personen aangegeven. Je mag zelf ook iemand erbij schrijven. Iedereen in de klas heeft een eigen top 3 gemaakt en daarna heeft de juf alles bij elkaar opgeteld. Daar kwam een top 3 uit van onze klas en die hebben we ingestuurd.

Onze TOP 3:

Nieuwsfeiten:
1. Presidentsverkiezingene in de VS
2. Kredietcrisis
3. Olympische Spelen in China

Personen:
1. Barack Obama
2. Joran van der Sloot
3. Maarten van der Weijden

Nu maar afwachten wat alle leerlingen uit Nederland hebben en of dat gelijk is aan wat wij met onze klas vinden. Zodra de uitslag bekend is, zullen we het op de site doorgeven.

Energie besparen

Het hoofdstuk van natuur gaat over energie. Dat is een leuk onderwerp om eens fijn in groepjes mee aan de slag te gaan. De eerste les hebben we uit het boek gedaan. Daarna hebben we na de tweede les allemaal in groepjes zelf onderzocht hoe het ervoor staat in onze eigen school. 

De ene groep onderzoekt hoe het zit met lampen en waar die allemaal branden. Een andere groep gaat kijken hoe het is met de computers en weer een andere groep onderzoekt hoe het is met de verwarmingen en de temperatuur. En natuurlijk hoeveel keer het kopieerapparaat onnodig wordt gebruikt.

Volgende week gaan we verder en maken we een eigen energiekrant, waar we zelf de artikelen voor schrijven. Hopen maar dat dit ook wat besparingen oplevert voor de school. Dat kan geen kwaad.

energie besparen
energie besparen

Milieu les

Vrijdagmiddag kwam Ronald ons een milieules geven. Eerst keken we naar een PowerPoint presentatie over de verschillende soorten vervuiling. Watervervuiling, bodemvervuiling en luchtvervuiling. Daarna gingen we terug naar de klas om in groepen te werken. De klas werd verdeeld in zes groepen. Iedere groep ging bedenken hoe het water, de bodem en de lucht vervuild worden. Heel erg veel verschillende soorten vervuiling wisten we zelf al op te noemen. 

    
vervuiling

    vervuiling  vervuiling

Daarna gingen we proefjes doen. De klas werd nu gedeeld in drie groepen en iedere groep ging alle proefjes doen.

 

Bij de eerste proef kregen we een glas water en een punaise. Die moesteen we voorzichtig op het water leggen en kijken wat er met de punaise gebeurt. De punaise blijft drijven. Daarna kregen we een lepetje met een beetje zeep erop en daarvan ging een druppel in het water. Dan weer de punaise op het water leggen. Maar wat gebeurt er? De punaise zinkt naar de bodem.

water
water punaise
punaise
water en punaise
Voor de tweede proef kregen we een bord met water. Hierin kwam een waxinelichtje dat we aan moesten steken. Een leeg glas werd over het waxinelichtje gezet in het bord met water. De vlam dooft en daarna komt het water een stukje omhoog in het glas. Alsof het vacuum trekt.
water
water
water
water
De derde proef was "gevaarlijk". In een glas kregen we bakpoeder. In een ander glas kregen we schoonmaakazijn en in een derde glas een waxinelichtje om te branden.
Het laagje azijn moest in het bakpoeder gegoten worden en daarna een minuutje wachten. Het waxinelichtje aansteken en dan net doen alsof je de inhoud van het glas giet bij het waxinelichtje. Maar niet echt gieten. Ronald deed een beschermbril op, maar dat bleek gelukkig niet echt nodig te zijn. Als het lijkt alsof je gaat gieten, dan gaat het kaarsje al uit. Heel vreemd.
Er komt CO2 vrij en dat zorgt ervoor dat er geen zuurstof meer is. Daardoor gaat het vlammetje uit.
CO2
CO2
CO2
CO2
CO2
In deze les hebben we gezien dat je al snel te maken hebt met vervuiling. Soms kun je er niets aan doen, maar je kunt soms ook andere keuzes maken. We hebben vandaag gezien hoe snel je aan het vervuilen bent.

Ice event Rijnplein

En alsof het nog niet genoeg was, mochten we ook 's middags nog schaatsen op het Rijnplein. Dat was natuurlijk voor ons allemaal ook nog een soort van cadeautje op deze dag. Het weer zat heel erg mee en gezellig was het ook nog. Wat willen we nog meer. Je kon goed merken dat we vorig jaar ook al geschaatst hadden, het ging alweer een stuk beter. Hieronder een aantal foto's van deze gave middag.

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

 schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

volgend jaar weer!

volgend jaar weer

 

 

inhoud en oppervlakte

Vandaag hadden we een projecttaak rekenen over de inhoud en de oppervlakte. Dat is niet echt makkelijk. Om het duidelijker te maken, kregen we eerst figuren om te knippen en in elkaar te plakken. Dat waren kleine doosjes waar we mee gingen rekenen.

Dat leek makkelijk, maar dat was het niet helemaal. De doosjes waren heel klein en we ontdekten dat je vanaf de uitslag veel makkelijker rekent. De doosjes hadden vierkante centimeters aan de buitenkant, dat rekende wel makkelijker. Wat vreemd was, de doosjes zijn klein, maar de oppervlakte was soms toch wel groot. Dat zag er helemaal niet zo uit.

Daarna gingen we aan de slag met de inhoud. Eigenlijk vinden we die veel makkelijker. Als je lengte x breedte x hoogte doet, krijg je vanzelf de inhoud. Dat hebben we ook al een keer gedaan door te kijken hoeveel kinderen er onder de instructietafel passen. Dat waren er wel 8. Terwijl we allemaal dachten dat het veel kleiner was.

rekenen
rekenen
rekenen
rekenen
rekenen
rekenen
rekenen

Foto's schoenendoosaktie

Van meester Adrie kreeg ik een paar leuke foto's van het inleveren van de schoenendozen. Die zal ik hieronder plaatsen:

schoenendoosaktie

schoenendoosaktie

schoenendoosaktie

 

Stap uit je boek : moppen

De vijfde les Goed Gelezen stappen we uit ons boek. Deze keer hadden we als huiswerk dat we allemaal een moppenboek meenamen. Niet iedereen had er één bij zich, maar de helft zeker. Dat betekent dat we samen konden doen.

Bij elke vraag moest je een andere mop gebruiken. En uit die moppen zochten we bijvoorbeeld oorzaak en gevolg. En natuurlijk was dit door alle moppen een hele vrolijke les. De moppen werden aan elkaar voorgelezen en aan het einde heeft iedereen een mop verteld aan de hele klas. We hadden geleerd dat een mop een clou heeft. Maar die snapten we niet van alle moppen. Gelukkig waren er genoeg waar we wel met z'n allen om konden lachen.

moppen  moppen

moppen  moppen

moppen

moppen

moppen

moppen moppen

 

Aantal schoenendozen

schoenendoosaktie schoenendoosaktie 

Het is ongelooflijk maar waar, er zijn door onze groep maar liefst 31 gevulde schoenendozen opgehaald. Dat is echt heel erg veel. Zelfs op de laatste ochtend kwam er nog een doos bij.

Dat betekent dat op de Fontein in totaal 556 dozen zijn opgehaald. Afgelopen zondag konden er in de Lichtkring ook nog dozen ingeleverd worden, waardoor het totaal op 612 dozen is gekomen.

Wat een ontzettend goed restultaat en wat een feest voor alle kinderen die binnenkort een doos krijgen.

SUPER GEDAAN!

 

jongens tegen de meisjes

Elk jaar weer een hit, de jongens tegens de meisjes met flih-flah-floh. En dat is elk jaar weer harder en harder en heel veel lol.

muziek

muziek

 

Klimaat en weer

Na de eerste twee hoofdstukken hard werken en leren om alles te weten, gaan we hoofdstuk 3 anders aanpakken. De klas is opgedeeld in groepjes van 4 of 5 kinderen die gaan samenwerken. Ook het hoofdstuk dat gaat over Weer en Klimaat is opgedeeld. Ieder groepje heeft een klein onderwerp uit het grote onderwerp gekregen.

ak

De opdracht is om eerst een groepsleider, een ordebewaker, een tijdbewaker en een materiaalverzamerlaar aan te wijzen. Natuurlijk in goed overleg.

ak

Nadat iedereen duidelijk wist wat hij/zij was, kon de les beginnen. De juf loopt rond, maar je moet het met je groepje zelf aanpakken en proberen op te lossen. Tijdens computeren kun je informatie opzoeken op internet om te gebruiken.  Ieder groepje maakt een muurkrant over het onderwerp dat ze hebben en maken uiteindelijk een presentatie voor de anderen.

ak

De start is gemaakt en natuurlijk gaan we op de site laten zien hoe we verder gaan met dit kleine project over het weer.

ak

De informatie die nodig is, zoeken we niet alleen op school. Ook thuis kun je zoeken naar informatie. Een bezoek aan de bibliotheek kan geen kwaad. Je moet natuurlijk wel goed aan de slag kunnen in de klas. De informatie is stap 1, maar daarna moeten er ook nog plaatjes en zelfgemaakte tekeningen bij. Of een weerbericht, puzzeltje of iets anders dat past. Dat mag ieder groepje zelf bedenken. Het is juist leuk als je iets bedenkt dat nog niemand heeft. Dus, doe je best en ga op zoek naar informatie.

ak

ak

ak

 

Bonen in de aarde zetten

Na het ontkiemen gaan we de bonen in de aarde zetten. Anders zijn de zaadlobben leeg en gaan verschrompelen en kunnen ze niet verder groeien. In de watten zit alleen vocht en geen voedsel. Genoeg om te ontkiemen, maar verder gebeurt er niets mee.

De aarde geeft wel voedsel, dus de bonen gaan in de aarde. Daarna gaan alle potten meteen mee naar huis, het is herfstvakantie. Anders komen we na de vakantie terug en zijn de bonen allemaal dood gegaan.

bonen in de aarde zetten

bonen in de aarde zetten

bonen in de aarde zetten

bonen in de aarde zetten

bonen in de aarde zetten

 

Practicum bonen

Vrijdagmiddag wisten we eindelijk waarom we al deze spullen mee moesten nemen: een glazen pot, watten, pincet, aarde en een filterzakje. Een moeder had ergens nog een doos met witte filterzakjes gevonden die we mochten gebruiken. Heel erg fijn voor iedereen, want je kunt het dan beter zien.  

bruine bonen

We begonnen met een les over zaadlobben, soms 1 (mais) en soms 2.(bij allerlei bonen). De juf had bonen in de week gezet en die gingen we eerst eens goed bekijken. Daarna hebben we stap voor stap de bonen ontleed en van elke stap een tekening gemaakt. Je kon de zaadlobben zien en ook het kiemplantje.

bonen

Daarna hebben we ongeweekte bonen in een pot gedaan. Eerst een filterzakje op maat maken en dat in de pot doen. Daarna aan de binnenkant opvullen met watten en dat nat maken. Vervolgens vier bonen er in. Aan elke kant een boon en iedere boon met de navel naar een andere kant. Zo kunnen we zien of het uitmaakt aan welke kant de navel zit bij het ontkiemen. Volgende week hebben we de aarde nodig. Benieuwd wat er deze week gaat gebeuren in al die potten.

bonen

Aktie schoenmaatjes

Aktie "Schoenmaatjes"

Wat is dat ook alweer, aktie schoenmaatjes. Dat is de schoenendoosaktie die we elk jaar hebben op school en in heel Nederland. Minister Rouvoet van Jeugd en Gezin heeft zelf op 24 september al een schoenendoos gevuld met allemaal spulletjes, samen met zijn dochters Lydia en Emma. Een basisschool uit Den Haag heeft hieraan meegeholpen. Minister Rouvoet doet zelf al jaren mee met Edukans Schoenmaatjes. Het mooie van deze manier van aktie is dat kinderen in Nederland zelf iets doen voor andere kinderen. De Nederlandse overheid en andere organisaties bieden natuurlijk ook hulp, maar dit is eigenlijk wel een hele mooie manier.

rouvoet

Je snapt het al, ook wij gaan dit jaar weer schoenendozen inleveren. Het is een mooie manier om iets voor een ander te doen en iets voor een ander over te hebben. Natuurlijk kost het geld, maar als je eens denkt aan alles wat wij allemaal hebben! Wij hebben computers met spelletjes (en vaak héél véél spelletjes), een boek, bal, step, éénwieler, lego, k'nex, playmobil, barbies, cd's,t.v. op slaapkamers, en ga zo maar door.

Dus, doe mee. In deze tijd waarin ook straks Sinterklaas en Kerst weer komen, kunnen we het toch niet maken om deze kinderen die niets hebben in de steek te laten.

We maken een soort thermometer in de klas, waarbij we bijhouden hoeveel dozen er zijn ingeleverd door onze klas. Daar gaan we het nog over hebben. De juffen zijn al begonnen met spulletjes te verzamelen om een doos te vullen. Beginnen jullie ook alvast?

schoenmaatjes

HOE GAAT HET OOK ALWEER? 

Bedenk of je een doos wilt maken voor een jongen of een meisje en voor welke leeftijd: 2-4 jaar, 5-9 jaar of 10-14 jaar. Kruis de leeftijd aan op de juiste sticker in deze folder. Plak de sticker duidelijk zichtbaar boven op het versierde deksel van je schoenendoos en bewaar de andere sticker.

Vul de doos met schoolspullen, speelgoed en toiletartikelen. Op onderaan de pagina kun je lezen wat de kinderen leuk vinden om te krijgen. Het mogen nieuwe spullen zijn, maar je kunt ook iets van je eigen speelgoed weggeven. Kijk goed of alle spullen schoon en heel zijn. Doe het deksel op de doos en doe er een stevig postelastiek omheen. De doos niet dichtplakken! Jouw schoenendoos gaat op reis naar een kind in een ver land. Dat kost ongeveer 4,50 euro per doos. Doe dat geld in de envelop (meer of minder mag natuurlijk ook). Plak de envelop dicht en geef hem aan je leerkracht. Stop de envelop niet in de doos!

Op de sticker die je op je doos hebt geplakt, staat een streepjescode. Dit is je persoonlijke code. Deze zelfde code staat ook op de antwoordkaart in de folder. Vul de antwoordkaart in, dan laten wij je weten naar welk land jouw schoenendoos is verzonden. Lever de antwoordkaart in op school. Je kunt je treepjescode vanaf oktober ook doorgeven op de site van edukans.

Neem je gevulde schoenendoos, de envelop en de antwoordkaart op tijd mee naar school. Wij zorgen ervoor dat je schoenendoos goed terecht komt.

 

Laatste keer computeren

Nog 1 keer computeren en dan willen we Muiswijs doen. Er zijn nog een aantal kinderen die graag met de spierspanningsmeter aan de slag willen, maar ook de trilmuis is gewild. De eigen site op Think.com moet ook nog even bijgewerkt worden. Dus lekker allemaal achter de computer of met het houten blokje en de touwtjes en cijfertjes.

Kijk maar:

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

 

nog wat foto's van de zuivelboerderij

Van de moeder van Ferry kreeg ik ook nog een aantal foto's van het uitje naar de zuivelboerderij. Heel leuk, kijk maar:

a

a

a

a

a

a

kijk bij "Lees Verder" voor de andere foto's

 

Lees verder...

fietsen naar Nieuwkoop

Van de moeder van Ferry kreeg ik een paar leuke foto's van het vertrek naar Nieuwkoop op de fiets om te gaan roeien. Kijk maar:

fietsen

fietsen

fietsen

 

Zuivelboerderij

Van Thijs kreeg ik een CD met een aantal hele leuke foto's van jullie uitstapje naar de zuivelboerderij.

zuivelboerderij

zuivelboerderij

zuivelboerderij

zuivelboerderij

zuivelboerderij

zuivelboerderij

zuivelboerderij

zuivelboerderij

zuivelboerderij

zuivelboerderij

zuivelboerderij

Klik op lees verder voor de andere foto's

 

Lees verder...

laatste foto's juffenverjaardag

juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
De parken zijn prachtig geworden! Juf Jolanda en ik konden echt niet kiezen wat de mooiste is. Meester Kees erbij en een aantal leerlingen uit groep 7c, maar ook die konden niet kiezen. Dus heeft iedereen gewonnen en zijn we lekker met z'n allen een softijsje gaan eten in de Atlas en daarna was de juffenverjaardag echt afgelopen.

juffenverjaardag

Wat een fantastische verjaardag hebben we kunnen vieren. Eerste werden we verwend met een heleboel leuke en lieve cadeautjes en daarna hebbenwe buiten een spel gedaan: het safarispel.

Hieronder een aantal leuke momenten:

juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
verjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
 juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
 juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
 juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenvejaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffeenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag
juffenverjaardag

Muiswijs 2

En weer verder aan de slag met Muiswijs. We hebben nu gewerkt aan de arm (met splitpen, elastiekjes e.d.). Ook hebben we kranten verfrommeld, op de computer gewerkt, sommigen hebben al met de spanningsmeter gewerkt en de hoogte van tafel en stoel is opgemeten. De meeste kinderen hebben de computercheck ingevuld en als het goed is heeft iedereen morgen de computerplek thuis nagekeken. Ben benieuwd wat daaruit komt.

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

 

verjaardag Stan

Nog twee foto's van de verjaardag van Stan (die trakteerde op heerlijke broodjes, weten jullie het nog, mmm)

verjaardag
verjaardag

think.com

Even goed opletten allemaal:

als je wilt inloggen bij think.com moet je het volgende doen:

bij gebruikersnaam tik je in: je naam met de eerste letter van je achternaam en daarachter een punt en dan fontein1

je wachtwoord heb je vandaag op school van me gekregen.

als voorbeeld bij de gebruikersnaam: charitab.fontein1 en je wachtwoord (nooit aan een ander geven of op internet noemen)

nog een paar voorbeelden: demid.fontein1    joelled.fontein1 romeok.fontein1     leyleys.fontein1

de kinderen die een naam hebben met "van de" of "van" gebruiken de v van van en niet de eerste letter van hun achternaam

bijvoorbeeld: kirstenv.fontein1   jellev.fontein1   justinv.fontein1

Jullie kunnen dan je eigen omgeving aanmaken en eens lekker rondneuzen op de site. Misschien kun je er al iets opzetten, kijk maar. Alvast veel plezier en als je er niet uitkomt, dan hoor ik het wel.     Veel plezier.  

roeien in Nieuwkoop 3

roeien

roeien

roeien 

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

 

roeien in Nieuwkoop 2

En nog wat foto's van het roeien/zwemmen:

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

 

roeien in Nieuwkoop

Vorige week ging het schoolreisje naar Nieuwkoop om te gaan roeien vanwege het weer niet door. Gelukkig was het vandaag het mooiste weer van de wereld en we hebben genoten met elkaar.

Eerst lekker fietsen naar Nieuwkoop met een paar puzzelvragen onderweg. Daarna wat drinken en in een roeiboot naar het eilandje roeien. Daar hebben we heerlijk gezwommen en nog meer geroeid. Via een andere route weer terug naar de verhuur en na nog een ijsje te hebben gegeten weer terug naar Alphen. Wat een fantastische dag!

roeien

roeien 

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien

roeien 

roeien

roeien

roeien

roeien

 

muiswijs 1

muiswijsVoor het eerst aan de slag met Muiswijs. Eerst hebben we een aantal fragmenten gezien uit een Klokhuisaflevering over het programma. En daarna gingen we zelf aan de slag. De boeken van Natuur werden uit de kast gehaald, want die konden we goed gebruiken. We hebben al een hoofdstuk gehad waarin we hebben geleerd over spieren en gewrichten, maar we willen het toch wel graag even terugzoeken.

Daarna maken we vragen over spieren en bekijken we onze eigen handen en armen nog eens goed. Dan gaan we ook knutselen. Een robothand. We zijn nog niet helemaal klaar (behalve Stan), maar het resultaat beginnen we al te zien.

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

muiswijs

 

Toneel spelen

bij de bakkerWe stappen uit ons boek van begrijpend lezen en spelen toneel.
De bakker, een dikke oude en een dunne oude man en nog een verteller. Mimiek is erg belangrijk in het stukje dat we spelen.

het winkelmeisje

de "mannen"

toneel

toneel

toneel

 

 

hieperdepiep voor Stan

stan is jarig

Ramen eruit, deuren uit de scharnieren, dak eraf....

HOERA! Hoera! HOE_OE_OE_RAAAAAA!

jarige Stan

 

Voetbaltoernooi

Tijdens het voetbaltoernooi in de meivakantie heeft de moeder van Stan een aantal hele leuke foto's gemaakt van jullie.

Hieronder zie je ze:

voetbaltoernooi

voetbaltoernooi

voetbaltoernooi

voetbaltoernooi

voetbaltoernooi

 

Fietsexamen

Na het therorie-examen volgt op 20 mei het praktijkexamen. Gelukkig was niemand zijn of haar fiets vergeten en kon juf Jolanda met de hele klas achter zich richting Alphen Noord. En...er zijn ook een paar foto's genomen. Kijk maar hieronder:

Nu alleen nog twee weken wachten op de uitslag.

fietsen

fietsen

fietsen

fietsen

fietsen

fietsen

fietsen

fietsen

 

Eindelijk, de presentatie

En daar is 'ie dan. De presentatie op vrijdag. Iedereen heeft de juiste kleding aan en dat ziet er flitsend uit. Dus eerst even een foto in de klas en die moet natuurlijk wel stoer zijn. Nou dat is 'ie ook geworden. Jullie staan er allemaal zo gaaf op. Kijk maar eens hieronder:

uitgedost en wel

uitgedost en wel

Daarna wachten op onze beurt in het Amfitheater. We waren als laatste, dus dat duurde wel even...

wachten

En eindelijk was ook onze klas aan de beurt:

presentatie

presentatie

presentatie

presentatie

presentatie

 

Scala sportdag

Prachtig weer tijdens de sportdag. Alle teams hebben goed gepresteerd. En het allerbelangrijkste, het was gezellig!

spijkerbroek hangen

spijkerbroek hangen

spijkerbroek hangen

dansen

dansen

dansen

dansen

een supersprong

speeltuintje

speeltuintje

wedstrijd

wedstrijd

wedstrijd

 

Kwartetten!

Na afloop van het verkeersexamen kreeg iedereen die geslaagd was een kwartet. Om te vieren dat we allemaal in één keer geslaagd waren, mochten we natuurlijk even een kwartetje leggen.

kwartetten

kwartetten

kwartetten

kwartetten

kwartetten

kwartetten

kwartetten

kwarttetten

kwartetten

kwartetten

 

maandpresentatie

Even een berichtje over de presentatie. Deze wordt verzet naar vrijdag 25 april. Dat betekent dat je dus een week later de kleding voor de presentatie aan moet hebben. Heb je ook een week langer om je tekst uit je hoofd te leren. Valt dat even mee!

We kunnen 24 april niet meer oefenen, dat doen we 23 april. We hebben, zoals jullie vast nog wel weten, de 24ste de sportdag van het Scala. Een week dus met leuke activiteiten.

 

Kleding voor de presentatie

Kleding voor de presentatie van 18 april a.s.:

Jongens: spijkerbroek, wit T-shirt, gel (vetkuif, stoer kapsel), zonnebril, eventueel spijkerjack of leren jack.

Poetsdoek.

Meisjes Rokje (eventueel met petticoat er onder), T-shirtje, haarband.

Extra: sommigen een grote zonnebril, spiegeltje.

Oftewel: Rock-'n-roll kleding (jaren ‘50 – ‘60).

Presentatie

Afgelopen vrijdag hebben we een voorzichtig begin gemaakt voor de presentatie. Een stoere presentatie gaan we ervan maken. Het thema is dansen. Met een soort toneelstukje zullen we de stukjes aan elkaar praten.

Maaike en Ricki gaan samen proberen om iets te verzinnen als dansbewegingen die passen bij de muziek. Beide meiden kunnen heel goed dansen, de één doet ballet en de ander streetdance en hebben daardoor een heel goed ritmegevoel. Er zijn natuurlijk meer meiden die goed kunnen dansen, maar laten we maar eens beginnen met deze twee. Als er teveel kapiteins op een schip zitten, wordt het lastiger om iets te bedenken. Benieuwd wat ze bedenken.

dansen

 

Dansen, dansen, dansen!

Mogen we eindelijk eens lang naar buiten - gaan we met de groepen 7 en 8 naar het Europapark - gaat het regenen! Dat is echt balen!

Een mooie aanleiding om weer eens lekker te dansen. Ook groep 7c wilde graag weer eens dansen. Dat hoorde de groep van meester Adrie en ook daar waren een paar enthousiaste dansers. Heel gezellig en lekker uitbundig hebben we vele keren op CHIPZ gedanst.

dansen

dansen

dansen

dansen

 dansen

dansen

 dansen

dansen 

Pasen: tegenstellingen

Ieder tweetal van de rekeneitjes, kreeg een blad met tegenstellingen om te maken. Eerst het woord invullen en daarna de tegenstelling ook tekenen. Het tweetal dat het beste de opdracht had gedaan, mocht een prijsje zoeken uit de prijsjesdoos. Spannend!

Er waren in dit geval twee tweetallen die als beste uit de bus kwamen. Dat waren Stan en Leyley, maar ook Maaike en Renske. Zij hadden niet alleen het woord als tegenstelling, maar ook de tekeningen heel goed tegengesteld gemaakt. Vandaar een gedeelde eerste plaats. Goed gedaan!

tegenstellingen

tegenstellingen

tegenstellingen

tegenstellingen

tegenstellingen

tegenstellingen

tegenstellingen

tegenstellingen

tegenstellingen

tegenstellingen

tegenstellingen

 

Pasen: rekenen op je rug

Na het buitenspelen kregen we allemaal een eitje op onze rug met een knijpertje. Op dat eitje stond een som, maar die konden we zelf dus niet zien. Een ander moest de som oplossen. Daarna goed zelf onthouden wat de uitkomst van de som was en maar hopen dat het antwoord klopte. Er waren steeds twee eitjes met dezelfde uitkomst en zo waren er twaalf tweetallen. Je wist dus nooit van tevoren met wie je dat tweetal ging vormen.

Sommige sommen waren zo lastig, dat we met een aantal kinderen de som op moesten lossen. En zelf dat was soms nog lastig genoeg.

eitjes met sommen

eitjes met sommen

eitjes met sommen

eitje met sommen

sommen met eitjes

 

Practicum over licht

Een les bij natuur gaat over licht. Hoe zien wij dingen? Hoe komt het dat zonder de zon, wij toch alles gewoon kunnen zien? Hoe wordt licht weerkaatst? Maakt het uit met wat voor materiaal of voorwerp licht wordt weerkaatst?

En hoe zit het met holle en bolle spiegels en met gewone vlakke? Heeft dat invloed op de schaduw en zo ja, welke?

Dat gaan we eerst lezen en maken in het boek en daarna zelf onderzoeken. Ieder groepje moest een goede felle lamp meenemen en een spiegel. Daar gingen we mee aan de slag. De klas was goed donker gemaakt. Ieder groepje kreeg een voorwerp van de juf en een paar blaadjes in verschillende kleuren.

licht en schaduw

Hoe zit het met de schaduw als we aan één kant van het voorwerp met een lamp schijnen?

schaduw en licht

En hoe zit het als je aan de andere kant van het voorwerp een spiegel houdt waarin het licht weerkaatst?

licht en schaduw

Maakt de afstand uit?

licht en schaduw

Wat gebeurt er als je er een zwart, blauw, rood, geel of groen papier achter houdt?

licht en schaduw

en wat gebeurt er met een wit papier en de schaduw? Wordt de schaduw lichter, donkerder of blijft het gelijk?

 

Keuringsdienst Van Waren

Bij een begrijpend leesles leren we over wat er op een verpakking moet staan. Een mooi moment om eens iemand uit te nodigen van de Keuringsdienst die ons van alles gaat vertellen over zijn werk. Dat is pas interessant.

We horen van alles over voedselveiligheid, etiketten op artikelen, toevoegingen aan eten en drinken enzovoort.

We mochten allemaal met een thermometer de buitenkant van onze handen opmeten. Ook kregen we een papiertje wat gebruikt wordt om te kijken hoe zuur iets is.

De keurmeester had allemaal "vieze" foto's bij zich om te laten zien wat hij allemaal tegenkomt in zijn werk. Bah, wat vies.

Als afsluiting keken we nog een video van het klokhuis over de Keuringsdienst van Waren. We hebben nu veel meer geleerd dan alleen de les uit het boek. Enne... voorlopig willen we niet uit eten!

kvw

kvw

kvw

kvw

kvw

kvw

kvw

kvw

 

Folders van Duitsland

Het hoofdstuk over Duitsland begint al aardig vorm te krijgen. De folders zijn allemaal in de maak en kunnen waarschijnlijk zo gebruikt worden op de vakantiebeurs.

valentijn  duitsland
duitsland duitsland
duitsland      duitsland
duitsland duitsland

  

Lootjes trekken voor Valentijnsdag

Eindelijk was het zover. De lootjes zijn getrokken. Iedereen had een hartje met daarop een naam en daarna schreef iedereen een elfje voor diegene die hij/zij getrokken had.

Daarna heeft iedereen het gemaakte hart van de muur gehaald en gegeven aan diegene voor wie het was. Dat was nog eens een gedoe!

Nog even een foto van alle blije gezichten met het hart en dan op naar huis. Wie weet ligt er thuis ook nog wel iets in de brievenbus...

valentijn

valentijn  valentijn

valentijn

valentijn

valentijn

valentijn       valentijn

valentijn

 

geflieh-flah-floh

Als we zingen, doen we natuurlijk ook wel eens lekker gek. Meestal met Flieh-flah-floh. Dan staan de jongens en meisjes tegenover elkaar en zingen tegen elkaar. De meiden beginnen en de jongens roepen terug. En aan het einde van de week "schreeuwen" we alles even lekker van ons af. Dus op z'n hardst. Ferry wil elke week wel even lekker hard schreeuwen, maar Thijs is onze topper. Wat een heerlijk stel zijn we toch!

flieh

flieh

flieh

flieh

flieh

Practicum zintuigen

Tijd voor een practicum bij natuur. Nou ja, eigenlijk hoort het pas bij hoofdstuk 5. Maar juf Saskia, de stagejuf van juf Gerda, had een hele mooie kist met allerlei proefjes om te leren over je zintuigen. Dan doen we deze les uit hoofdstuk 5 toch nu alvast?

Er waren vijf proefjes om te doen. Ruiken, horen, zien, proeven en voelen. Vooral het proeven was erg in trek, hoewel de smaken niet allemaal even prettig waren.

VOELEN voelen 

VOELEN

In de kist die bij het zintuig zien hoorde, zaten allemaal voorwerpen. Iedere keer werd er een ander voorwerp in de doos gedaan en één kind mocht voelen. Op een schema werden dan de antwoorden op vragen ingevuld zoals: Is het hard? Is het glad? Daarna werd geraden wat het was. Als je niet weet wat je voelt, is het best wel een beetje eng.

voelen

voelen

HOREN  oor

In de kist die bij het zintuig horen hoorde, zat een blinddoek. Maar eerst werd het oor bekeken en een aantal vragen beantwoord. Daarna deed een kind de blinddoek om en moest er geluisterd worden waar geluiden vandaan kwamen. Met een pijl kon dat aangegeven worden. De hele tijd hebben we in de klas een kleine koeienbel gehoord, steeds vanaf een andere plek. Dat was toch het leukste geluid om te maken.

horen

horen

RUIKEN  ruiken

In de kist die bij het zintuig ruiken hoorde, zaten natuurlijk allemaal stofjes e.d. om te ruiken. Daar mocht niet naar gekeken worden, anders beïnvloedt dat wat je ruikt. Dus weer een blinddoek om, nadat de vragen waren beantwoord. In elk potje zat iets anders. Het ene rook heerlijk, het andere weer vreselijk.

ruiken

ruiken

 neus

ruiken

ruiken

ruiken

ZIEN  zien In de kist die bij het zintuig zien hoorde, zaten allemaal attributen die te maken hebben met kijken of niet kijken. Zo zat er een blindenstok in. Maar ook kaartjes waarmee gekeken kon worden of je kleurenblind bent. Er zat een kaart in om te kijken of je alles wel goed kunt lezen. En er zaten vergrootglazen in, waarmee we elkaars ogen en pupillen konden bekijken. Eerst naar buiten kijken en dan je pupil en in het donker en dan je pupil bekijken. Dat is een heel groot verschil. En wat een mooie kleuren hebben onze ogen. Groene, blauwe, grijze, bruine en allerlei verschillende tinten.

zien

zien

 oog zien

zien

PROEVEN  proeven

In de kist die bij het zintuig proeven hoorde, zaten allemaal bekertjes met iets daarin om te proeven. Spannend. Eerst in het boekje tekenen waar je in je mond zuur, zoet, bitter en zout zitten. Daarna met een wattenstaafje in een bekertje dopen en voorzichtig proeven. “Ieeeeh”, “jekkie”, allerlei kreten kwamen er voorbij. Gelukkig zat dit groepje direct naast de wastafel en kon er steeds gespoeld worden.

proeven
proeven
proeven
proeven 

Energiekranten

Het hoofdstuk van natuur gaat over energie. Dat is een leuk onderwerp om eens fijn in groepjes mee aan de slag te gaan. De eerste twee lessen hebben we gewoon in de klas gedaan, maar nu gaan we zelf op onderzoek uit.

Eerst gaat ieder groepje in school kijken naar verschillende dingen. De ene groep onderzoekt hoe het zit met lampen en waar die allemaal branden. Een andere groep gaat kijken hoe het is met de computers en weer een andere groep onderzoekt hoe het is met de verwarmingen en de temperatuur.

Ieder groepje bedenkt een aantal oplossingen om het energieverbruik terug te dringen. Hier komen steeds dezelfde dingen terug.

1. Als je met de hele klas uit je lokaal gaat, doe dan de lichten uit.
2. Vervang alle gewone lampen voor spaarlampen.
3. Maar zonnenpanelen op het dak van de school.
4. In iedere klas 1 verwarminig aandoen, dan wordt het warm genoeg.
5. Op de zolder is het warm genoeg. Als je de eerste verdieping verwarmt, wordt het daar vanzelf ook warm. Want warme lucht stijgt.
6. Je mag niet zomaar printen. Eerst in Word een blaadje vol en dan pas printen.
7. Kopiëren mag alleen als je het papier ook echt gaat gebruiken.

Alleen deze punten zijn natuurlijk niet genoeg. We hebben er ook over nagedacht dat iemand dat moet controleren. Want anders houdt niemand zich eraan. De leerlingen vinden dat er twee juffen of meersters moeten zijn die dit in de gaten houden. En anders is het aan meester Ad en meester Johan om een straf te geven.

Daarna zijn we gaan werken aan een eigen uitgave van de energiekrant van groep 7a. Ieder groepje, bestaande uit vier leerlingen, maakte artikelen voor de krant. Daar hebben we aan het einde van de middag een eigen uitgave van gemaakt die alle kinderen mee naar huis hebben gekregen.

energie

energie

energie

energie

energie

energie
 

energie

energie

energie


 

Schaatsen

Eindelijk was het dan vrijdagmiddag. We waren, met nog een paar andere klassen, aan de beurt om te schaatsen op het Rijnplein. Wat een feest. Een lekker muziekje, iedereen een paar schaatsen en zwieren maar. Een aantal kinderen had nog nooit geschaatst. Dan is het best glad zo'n ijsvloer. Gelukkig werd er goed opgelet en waren er alleen maar een paar kleine ongelukjes.

Hieronder de foto's van dit geweldige uitje:

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaaten

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

 

Sinterklaasfeest

Wat een geweldig feest hebben we gevierd in de klas met Sinterklaas. Enorm leuke surprises en fantastische gedichten. En dan ook nog twee gekke pieten op visite. De ene piet had veel te stellen met "het gebit" van Dirk dat op tafel lag. We hebben daar veel lol mee gehad.

Kijk maar eens mee naar de foto's van dit leuke feestje in de klas!

 sint

sint 

sint

 sint

 sint

sint

sint 

sint

 sint

 sint

 sint

sint

 sint

 sint

 sint

 sint

sint

 sint

sint 

 sint

sint

sint 

sint 

sint 

 sint

sint

sint 

sint 

snt

sint 

 sint

 sint

 sint

 sint

sint

sint 

 sint

 sint

 sint

 sint

sint

 sint

 sint

 sint

 sint

sint

sint

 

Verjaardag van Renske

 renske is jarig

In november hadden we maar één jarige. Toevallig had juffie haar fototoestel bij zich. En Renske had een leuke traktatie met een vingerpoppetje erbij. Vandaar dat de laatste hoera met vingerpopje werd.

verjaardag vieren

verjaardag vieren

 

 

schoen zetten

Donderdagochtend was het spannend. Was Piet geweest en zo ja, zat er dan wat in onze schoenen. Overal in de klas werd gezocht, want de schoenen leken verdwenen.

schoenen zoeken
schoenen zoeken
Ineens bleek dat niemand zijn of haar schoen kon vinden. Nick vroeg zich af of de schoenen misschien in het toilet stonden. Dat leek ons sterk. Tot bleek dat de kinderen in de klas van juf Marianne ook geen schoen van zichzelf konden vinden. En ja hoor, Piet had de schoenen verwisseld. Dus zoeken in de klas aan de overkant. En daar werden ze uiteindelijka allemaal gevonden.
schoenen zoeken

Muurkranten weer en klimaat

Hieronder het eindresultaat van de muurkranten die horen bij hoofdstuk 3 van Aardrijkskunde over weer en klimaat. Alle groepjes hebben een presentatie gehouden over een onderdeel van dit hoofdstuk. Het ging allemaal prima en wat hebben we veel geleerd. Niet alleen over het weer en de verschillende klimaten, maar ook over presenteren, over samenwerken, over een muurkrant maken en over informatie opzoeken en verwerken.

 muurkrant 1
muurkrant puzzel

muurkrant 2

muurkrant 3

muurkrant 4

muurkrant 5

muurkrant 6

muurkrant 6

 

SCHOENENDOOSAKTIE

Zoals we elk jaar doen, is er weer de actie schoenendoos. Je geeft iets van jezelf aan iemand die niets heeft. Waar jij niet meer naar kijkt, zal een kindje in Azië elke dag mee spelen. Dit jaar deden wij met onze klas een soort wedstrijdje. Als we meer dan 20 dozen hadden, ging de juf trakteren. We hebben 24 kinderen in de klas. De juf had een soort thermometer opgehangen. Je moest je doos meenemen naar de klas. Dan plakte je een papiertje met je naam op de thermometer. Ik had er vier meegenomen (de hele zolder is opgeruimd). We hebben er met de hele klas 28 opgehaald. Dus de juf moest trakteren en dat deed ze met lekkere chocoladesigaretten. Dat zal lekker smaken!

Van Maaike .

 dozenladder

Wij hebben met de klas 28 dozen opgehaald. Wij hebben met de klas ook nog de DVD gekeken. Wij dachten: die kinderen zijn blij met een paar spullen en wij hebben bijna alles. De juf zei: als jullie er meer dan 20 maken, dan trakteer ik. Dat werd dus trakteren. Wij zijn blij dat wij als klas de meeste dozen hadden, en ook nog met Trivium erbij.

Van Nick.

dozenladder

 De hele klas deed mee, we hebben in totaal 28 dozen. De juf zou trakteren als we meer dan 20 dozen hebben. Als we er meer hebben, dan zouden allebei de juffen trakteren. Het is ons record en we hebben de meeste schoenendozen binnengehaald van de hele school. We zijn de beste!!!!

Van Jelle.

We hebben ons record verbroken, we hadden wel 28 dozen. Het duurde best lang. De juf zou trakteren als we boven de 20 schoenendozen hadden. We zijn daarmee de beste van de school. Natuurlijk zijn we hartstikke blij dat we zo goed waren.

Van Stan.

 

Wij, groep 7A, hebben een schoenendoosactie gedaan. We hebben er 28 opgehaald met de klas. De kinderen uit de klas hebben heel hard gewerkt. Het gaat naar kinderen die het hard nodig hebben. En wij hopen dat de kinderen in de arme landen het leuke spullen vinden. Toen we ze uiteindelijk allemaal in de klas hadden, gingen we ze naar het Amfitheater brengen. Toen ging de juf trakteren.

Van Martine en Charita.

Flih Flah

Aan het einde van de middag nog even afsluiten met zingen. Dat is altijd zo leuk. Vorig jaar hebben we tijdens een gymles ook een keer dansen gedaan. Dat hebben we nu ook nog even gedaan. Erg grappig, maar we kregen het wel warm.

De absolute topper is en blijft: Flih - flah - floh en dat hebben we nu natuurlijk ook gedaan. Deze week maar eens een foto maken. En wat gebeurt er: de batterijen zijn leeg! Dus snel nieuwe er in. Maar dat was net te laat. Het lied was precies afgelopen. Gelukkig heb ik nog net 1 foto direct na het zingen en daar zie je precies op wat een plezier we gehad hebben.

zingen

 

Naar de film

naar de film

donderdag 8 november a.s. gaan we naar de film Eline in het Parktheater. Dat betekent dat iedereen op de fiets naar school moet komen, anders kun je niet mee.
Er wordt erg slecht weer voorspeld, dus je regenpak kan wel van pas komen. Natuurlijk mag je niet met een paraplu in je hand fietsen.

 

Muurkrant Weer en klimaat

We zijn verdergegaan met de stukjes over weer en klimaat voor aardrijkskunde. Het gaat lekker en we vinden van alles. Voor het ene groepje is het wat makkelijker informatie te vinden, dan voor het andere. Sommige kinderen waren ook naar de bibliotheek geweest om informatie. Dat scheelt enorm.

Alle muurkranten beginnen gestalte te krijgen met goede informatie en leuke plaatjes en soms echt prachtige tekeningen. De samenwerking verloopt prima. Iedereen voert de taak die hij of zij heeft uit en bij problemen wordt de juf erbij gehaald. Gelukkkig is dat niet nodig. Er wordt hard gewerkt. Nog twee lessen werken aan informatie en muurkrant en dan gaan we alles aan elkaar presenteren.

muurkrant maken

muurkrant maken

muurkrant maken

muurkrant maken

muurkrant maken

muurkrant maken

 

Actie schoenmaatjes

actie schoenmaatjes

In de klas hebben we gesproken over de actie Schoenmaatjes. Ook hebben we de DVD gekeken, waarop we konden zien waar en hoe de schoenendozen zijn uitgedeeld. Dat maakte best veel indruk. Zelf hebben we het zo goed, dat je je bijna niet kunt voorstellen dat een ander kind zo blij is met, in onze ogen, simpele spulletjes.

Eigenlijk vinden we allemaal in onze klas, dat we mee moeten doen. Met elkaar hebben we het gehad over hoeveel dozen onze klas eigenlijk zou moeten inleveren. Er zitten 24 kinderen in de klas en we hebben 2 juffen en een stagejuf. Sommige kinderen hebben ook nog broertjes en zusjes op school die ook graag een doos willen maken. Vandaar dat we hebben afgesproken om te proberen om     20 dozen met onze klas te halen.

Natuurlijk zitten er kosten aan het maken van de doos. In de klas tijdens een gesprek, kwamen we tot de conclusie dat het toch wel jammer zou zijn als we dit aantal niet zouden halen. We hebben het zelf zo goed, iets naar een ander kan toch geen kwaad. Wij een sintcadeautje minden, zij een prachtige gevulde doos!

WIJ VAN 7A, WIJ GAAN ERVOOR!!!!!

actie schoenmaatjes

In de klas komt een strook te hangen, waar we symbolisch steeds een schoenendoos bijplakken, bij iedere meegnomen, gevulde doos.

OP NAAR DE TWINTIG !!

 

Verzamelen over het weer

Vergeten jullie niet om van alles en nog wat te verzamelen dat over het weer en klimaat gaat? Alles wat je kunt vinden (weerberichten, klimaatberichten, films over klimaten e.d.), neem het mee en hang het op het prikbord achter in de klas.

En natuurlijk ook verzamelen voor jullie eigen muurkrant. Ook zelfgemaakte tekeningen kunnen goed van pas komen.

 

Aardrijkskunde

Na de eerste twee hoofdstukken hard werken en leren om alles te weten, gaan we hoofdstuk 3 anders aanpakken. De klas is opgedeeld in groepjes van 3 of 4 kinderen die gaan samenwerken. Ook het hoofdstuk dat gaat over Weer en Klimaat is opgedeeld. Ieder groepje heeft een klein onderwerp uit het grote onderwerp gekregen.

De opdracht is om eerst een groepsleider, een ordebewaker en een tijdbewaker aan te wijzen. Natuurlijk in goed overleg. De groepjes die met 4 kinderen zijn hebben ook nog een aparte materiaalverzamelaar.

Nadat iedereen duidelijk wist wat hij/zij was, kon de les beginnen. De juf loopt rond, maar je moet het met je groepje zelf aanpakken en proberen op te lossen. Tijdens computeren kun je informatie opzoeken op internet om te gebruiken.  Ieder groepje maakt een muurkrant over het onderwerp dat ze hebben en maken uiteindelijk een presentatie voor de anderen.

Een drukte van belang in de klas. Ineens doen de computers het niet meer en moet er gebruik gemaakt worden van boeken uit de klas en het documentatiecentrum. Dat is best lastig voor computerkids. Maar gelukkig, na een half uurtje kreeg meester Adrie het weer goed en konden alsnog de computers gebruikt worden.

De start is gemaakt en natuurlijk gaan we op de site laten zien hoe we verder gaan met dit kleine project over het weer.

samenwerken

samenwerken

samenwerken

samenwerken

samenwerken

samenwerken

samenwerken

In de bibliotheek

Op de fiets naar de bieb. Gelukkig ging het fietsen erg goed, maar de juf was blij dat iedereen veilig bij de bieb aankwam en weer veilig terug naar school kwam.

Bij de bibliiotheek werden we hartelijk ontvangen in de jeugdafdeling. Hier kregen we eerst uitleg over alle boeken. Waar ze staan, hoe je ze kunt vinden en hoe ze staan op de planken.

bieb bezoek

Daarna werden er koffertjes uitgedeeld om opdrachten te doen. Voor iedere goed gemaakte opdracht kreeg je een stukje van een gedicht. Aan het einde had je dan vier stukjes die je zelf in de juiste volgorde moest leggen. Daarna lazen we alle gedichten aan elkaar voor. Een hele leuke leerzame ochtend, en.... ben je nog geen lid en wil je dat graag worden, dan kun je tijdens de kinderboekenweek lid worden en een leuk presentje krijgen. Dus wie nog geen lid is........ snel naar de bieb!

bieb bezoek

bieb bezoek

bieb bezoek

bieb bezoek

bie bezoek

 

Bibliotheekbezoek

Even een geheugensteuntje voor a.s. donderdag:

ALLEMAAL OP DE FIETS KOMEN!
WE GAAN DIRECT OM HALF NEGEN NAAR DE BIBLIOTHEEK!

fiets

NIET VERGETEN...NIET VERGETEN...NIET VERGETEN...

fiets

Bonen verpotten

De bonen hebben een week de tijd gehad om te kiemen. Dat is bij de meeste bonen goed gelukt. Sommige hadden iets teveel water gekregen en hadden een klein beetje last van schimmel. Nu zijn de zaadlobben zonder voedsel en dan gaan ze dood. Vandaar dat vandaag de bonen in een pot met aarde zijn gedaan. Nu hebben ze weer voedsel en de potten staan weer in de vensterbank. Daar krijgen ze voldoende licht en natuurlijk moet je zelf zorgen dat ze water krijgen.

bonen verpotten

bonen verpotten

bonen verpotten

bonen verpotten

de schade achteraf

 

Voorlezen aan groep 3

Vorige week hebben we kunnen oefenen met voorlezen aan de kleuters van de klas van juf Elszien. Vandaag hebben we voorgelezen aan groep 3 van juf Ada. Die vond het zelf ook erg leuk, want jullie hebben allemaal van haar les gehad in groep 3.

Het voorlezen ging erg goed, want we hebben natuurlijk al erg goed kunnen oefenen. Kijk maar eens hieronder:

voorlezen

voorlezen

voorlezen

voorlezen

voorlezen

 

Voorleesontbijt

3 oktober a.s. is het zover: het grote voorleesontbijt.

In de klas hebben we lootjes getrokken met daarop wat we lekker vinden om te eten. Iedereen maakt volgende week woensdagochtend een heerlijk ontbijtje voor een ander klaar en neemt dat mee naar school. Daar gaan we heerlijk ontbijten en ondertussen leest juf Jolanda voor.

De kinderboekenweek start diezelfde dag!

lekker ontbijtje

Eet smakelijk!

 

Prentenboeken

De Toren van 8 hebben we in de klas. In groep 7 betekent het dat we gaan voorlezen aan de kleuters. Natuurlijk kun je niet zo maar een boek gaan voorlezen. Vandaar dat we vorige week bezoek hebben gehad van een mevrouw van de bibliotheek die ons heeft verteld hoe je moet voorlezen en ook hoe niet. Wat kun je doen met je stem. Is dit nodig of kan het ook met je eigen stem. Wat doe je met een boek met alleen illustraties? Wat doe je als de kleuter die je voorleest er geen zin in heeft?

We hebben hier veel van geleerd en de juffen hebben een paar prentenboeken voorgelezen tijdens het eten en drinken. Het lijkt zo kinderachtig, maar het is heel erg leuk.

Vandaag hebben we geoefend met elkaar. Om de beurt voorlezen en de ander is kleuter. Vrijdagochtend gaan we voorlezen aan de kleuters bij juf Elszien. Spannend en leuk. En volgende week mogen we ook nog een keer voorlezen bij groep 3 van juf Ada.

Hieronder een aantal foto's van het oefenen met lezen:

Jorrin en Jelle

Maaike en Cindy

Jorrin en Stan

Martine, Charita en Kirsten 

Wald en Romeo