Natuur: constructies

In het hoofdstuk natuur hebben we gekeken naar verschillende constructies. Bijvoorbeelde een fiets. Daar zitten allemaal driehoeken in, waardoor de fiets stevig is. Er zijn bruggen gemaakt van een T of een H profiel. En je hebt ook nog vierkante en holle buizen profielen.

Om te ontdekken wat het stevigst is, gaan we zelf aan de slag. Ieder tweetal kiest een ander profiel om mee te werken. De opdracht is om een tafel te maken met vier poten die minimaal 5 centimeter hoog is. Daarop komt een tafelblad en hierop komt het natuurboek te liggen. Blijft het liggen? Dat was de vraag. Je kreeg hiervoor 3 velletjes A4 papier. En daarna aan de slag......

constructies

natuur

natuur

natuur

natuur

natuur

natuur

natuur

 

De tien vragen aan Lorena

 Lorena

Betekenis van Lorena:  Persoon afkomstig uit Laurentum, de met lauweren bekranste

Hoe oud ben je?
Ik ben 10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Taco's.
Wat is je favoriete muziek?
Jazz.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
I Carly en Saddle Club.
 Wat zijn je hobby's?
Paardrijden en klarinet spelen. 

muzieknoten
Wat is je lievelingsvak?
Tekenen.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Geen natuur en langere pauze.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Hoe overleef ik met/zonder vrienden. Het is heel leuk en spannend.
Wie mag er na jou " de tien vragen aan ..." invullen?
Renée.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Paardrijden is leuk.

 paardrijden

De tien vragen aan Jimmy

 Jimmy

Betekenis van Jimmy:  De bedrieger

Hoe oud ben je?
Ik ben 10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Pizza hawai/salami.
Wat is je favoriete muziek?
Slam FM.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Dicovery en Animal Planet.
 Wat zijn je hobby's?
Voetballen. 
Wat is je lievelingsvak?
Buitenspelen, computeren en handvaardigheid.
computeren
Wat zou je graag willen veranderen op school?
De lestijden.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
De kleine/grote kapitein.
Wie mag er na jou " de tien vragen aan ..." invullen?
Lorena.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Ik zou graag nog een keer naar Egypte willen.

egypte

 

Stukjes uit de energiekrant 6

meter 

Redactie: Annika, Bart, Jenita, Merel en Nicky.

Meten van energie.
Op school hebben we een meterkast. Daar in wordt de elektriciteit gemeten. Hij geeft het aan in kubieke meters. Bij heel veel apparaten kun je zien hoeveel watt het gebruikt. Je kunt beter een apparaat kopen die 1500 watt gebruikt, dan een apparaat die 3000 watt gebruikt. Want die van 3000 watt gebruikt meer energie en kost meer geld. Dus je moet een apparaat kopen van 1500 watt, dat is beter voor het milieu. En je bent dan goed bezig voor het milieu.

Het onderzoek.
Bart en Nicky hebben onderzoek gedaan naar het hoge energiegebruik van de school. We zijn er achter gekomen dat er teveel lichten in het amfitheater branden. Tip: doe de luxaflex open en de lichten in het amfitheater uit. Een ander probleem zijn de computers. De computers kunnen gewoon uit als ze niet gebruikt worden.

Tips voor school:
1. doe de luxaflex omhoog en de lichten uit.
2. licht uit als je naar buiten of naar de gym gaat.
3. Organiseer een warme truiendag.
4. Advertentie Bart en Nicky onderzoek is aan te bevelen aan de beste energieleveranciers.

Warmte op school.
Warmte op school is soms te warm. Vooral op zolder. De kachtel staat soms ook aan in de zomer. Maar op zolder hebben ze ventilatie in het dak. Maar die helpt niet echt, dus is het er warm. Je kunt er zelf een ventilator aanzetten, maar dan moet je er wel vijf of zes neerzeetten. Dan wordt het misschien wat kouder.

 

 

Stukjes uit de energiekrant 5

 energie

Redactie: Demi, Carlijne en Marlinde.

Hoe ziet Nederland er uit als het warmer wordt?
Heeft u hier wel eens over nagedacht?

De werkeld warmt op en iedereen merkt het. We doen er kleine dingen, maar het is niet genoeg. Bedenk eens: Over een paar jaar zie je alleen nog maar ijsberen in de dierentuin. Dan verdwijnt de Noordpool. We kunnen er best wel wat aan doen, maar bijna niemand doet het. Probeer bijvoorbeeld eens een keer niet de auto te gebruiken, maar op de fiets. Probeer het maar eens, als iedereen het eens probeert, scheelt het een hoop!!!

Energie besparen.
Als je je huis laat isoleren, dan kun je veel geld besparen.Het is wel belangrijk om de deuren en ramen goed te sluiten. Dan kan de warme lucht niet naar buiten. Gaten kun je met tochtstrippen afsluiten. Veel huizen hebben dubbel glas. Zo'n raam bestaat uit twee lagen waar lucht tussen zit. Ook een spouwmuur isoleert. Zo'n muur bestaat uit twee muren.

Energie in huis.
Aardgas en elektriciteit zijn vormen van energie die meestal in huis worden gebruikt. Als we geen aardgas hadden, konden we niet koken. Met aardgas kunnen we ook het huis verwarmen en als we geen elektriciteit hadden, konden we bijna niets.
Je moet natuurlijk wel voor elektriciteit betalen. In elk huis wordt het gebruik van aardgas en elektriciteit gemeten. Dat doen ze met en meter.

Stukjes uit de energiekrant 4

zon

Redactie: Linda, Gijs, Laurette, Rens en Mirjam.

Het weerbericht van de toekomst.
Als we zo doorgaan, is het's zomers 50 graden in plaats van 21 graden. In de winter zal er geen ijs of sneeuw meer liggen. En dat komt door ons: de Mens!

Energieverspilling.
Heel veel mensen gebruiken energie. Energieverspilling kan ook zijn dat je voor niets een rondje om de wereld rent. Maar dat bedoel ik niet. Energieverspilling is: de verwarming aan, het licht aan, de koelkast lang open laten staan.

Een dag geen energie op de Fontein:
Op de Fontein vinden de kinderen dat ze wat aan natuur moeten doen. Dus zegt groep 7B: daar moeten we wat aan doen. Dus organiseert groep 7B een dag geen energie: warme truien aan en de verwarming blijft uit. En dus ook geen lichten aan in de hele school, geen computers aan en dat soort dingen. Dus .... wat gaan we doen?

Gezondere energie.
De zon is een soort energiebol . De zonnepanelen gebruik je voor stroom voor alles, zoals de oven. Ook fossiele brandstoffen worden gebruikt, dat zijn dode planten. Er moeten meer spaarlampen worden gebruikt en gemaakt en de gloeilamp wordt verbannen.

 

Stukjes uit de energiekrant 3

besparen

Redactie: Lorena, Eline, Thijs, Mart-Anthonny, Thijs en Rebecca.

TIPS!
1. Op school: in de vakantie de lichten uit en ook de lichten uit in de pauze.
2. De computers uit als je ze niet gebruikt.
3. Niet de verwarming aan laten staan voor niets.
4. De deur dicht houden.
5. Tochtstrippen laten plakken.
6. Als je de verwarming een graadje lager zet, doe dan een warmere trui aan.
Extra bonus tip:
Doe mee aan de warme truiendag!!!

Zonnepanelen.
Zonnepanelen zijn schijven die op het dak van je huis kunnen zijn. Ze maken van de warmte dan elektriciteit.
zonnepanelen

Grappig!
Er worden in Nederland nieuwbouwhuizen verwarmd door zeewater!

 

Stukjes uit de energiekrant 2

energie 

Redactie: Marnix, Manouk, Wietse en Chantal.

De hoeveelheid elektrische energie die een enkele batterij kan leveren, is meestal niet genoeg om een apparaat in werking te stellen. Een walkman werkt niet op 1 batterij. Op een gewone batterij staat aan de bovenkant een +, dat noemen we de pluspool.

Energie besparen.
Op verschillende manieren kun je in huis energie besparen. Je kunt bijvoorbeeld je huis goed isoleren door gaten en kieren af te plakken met tochtstrippen. Maar je kunt ook gewoon de deur achter je dicht doen, zo gaat er minder warmte verloren enkost het minder geld. Je kunt het licht uit doen als je er niet bent.

Spaarlampen.
Spaarlampen geven evenveel licht als gloeilampen, alleen verbruiken ze minder energie. Als je een spaarlamp aan doet, geeft die niet meteen heel veel licht, maar na een paar seconden geeft die net zoveel licht als een gloeilamp.

spaarlampen

Als je zuinig bent met elektriciteit is dat veel goedkoper, maar ook de fossiele brandstoffen worden erdoor gespaard. De brandstofvoorraad is groot, maar wel beperkt. Daarom zoeken we naar andere manieren om elektriciteit op te wekken.

 

Stukjes uit de energiekrant 1

energie

Redactie: Li Yuan, Renée, Eva, Thomas en Jimmy

Veel mensen verbruiken energie. Ze laten het licht aan staan als de mensen er niet zijn. De deuren open laten staan, waardoor de kachel weer alles moet opwarmen. De deur van de koelkast of vriezer open laten staan, waardoor het weer op temperatuur moet komen en afkoelen. DENK ER AAN. DOE ZUINIG MET HET MILIEU.

Top 5:

1. Het licht uit doen
2. De computer uitzetten
3. De printer uitzetten
4. Het koffiezetapparaat uitzetten
5. TV uitzetten als je klaar bent

Wat kun je doen tegen vervuiling:
Vaak doe je overdag je lampen aan, terwijl het helemaal niet nodig is. Je hebt licht van de natuur. Ik zal u aanraden het licht uit te zetten. En spaar je energie en je geld. Dus: doe je elektrische apparaten uit!

Wedstrijd:
Wie heeft het beste idee, dat wij kinderen later nog genoeg energie over hebben. Ga naar de Fontein groep 7B en geef dan je idee.

Energie besparen 2

Vorige week gingen we in school  op zoek naar het energieverbruik. Vandaag zijn we een stapje verdergegaan en hebben we allemaal een pagina gemaakt voor de energiekrant van groep 7B.

Langs de groepjes lopend, blijkt al snel ieder groepje precies weet wat er mis gaat met het energieverbruik.

1. Als je niet in de klas bent, doe dan de lichten uit.
2. Vervang alle gewone lampen voor spaarlampen.
3. In iedere klas 1 verwarminig aandoen, dan wordt het warm genoeg.
4. Op de zolder is het warm genoeg. Als je de eerste verdieping verwarmt, wordt het daar vanzelf ook warm. Want warme lucht stijgt.
5. Je mag niet zomaar printen. Eerst in Word een blaadje vol en dan pas printen.
6. Kopiëren mag alleen als je het papier ook echt gaat gebruiken.

Idee van een groepje: Iedere week doen we een bespaardag. Warme trui en jas aan en de verwarming overal uit.

Ieder groepje, bestaande uit vijf leerlingen, maakte artikelen voor de krant. Daar hebben we aan het einde van de middag een eigen uitgave van gemaakt die alle kinderen volgende week mee naar huis krijgen. Ook meester Ad heeft er één in zijn postvak gekregen.  Misschien staan er wel prima tips in die we op school echt kunnen doen.

energie

energie

energie

energie

energie

energie

energie

energie

energie

 

De tien vragen aan Marnix

Marnix

Betekenis van Marnix:  Mergel 

Hoe oud ben je?
9 jaar.
Wat eet je het liefste?
Pizza.
Wat is je favoriete muziek?
KISS. 
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Catz Crats.
Wat zijn je hobby's?
Computeren en Donald Duck lezen. 
computeren
Wat is je lievelingsvak?
Engels.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
De werktijden.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
De verhalen van de tweelingsbroers. Het is een heel spannend boek.   
Wie mag er na jou " de tien vragen aan ..." invullen?
Jimmy.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Ik houd van achtbanen.
achtbaan 

Scholierenpeiling 2008

Ook dit jaar hebben we weer meegedaan aan de scholierenpeiling. Dat betekent dat we ieder (individueel) aangeven wat we de drie belangrijkste nieuwsfeiten en de drie belangrijkste personen vinden. Stichting Krant in de Klas verzamelt dit allemaal en stelt een top 3 samen van alle leerlingen uit Nederland die mee hebben gedaan.

Op de lijst worden al 30 nieuwsfeiten en 30 personen aangegeven. Je mag zelf ook iemand erbij schrijven. Iedereen in de klas heeft een eigen top 3 gemaakt en daarna heeft de juf alles bij elkaar opgeteld. Daar kwam een top 3 uit van onze klas en die hebben we ingestuurd.

Onze TOP 3:

Nieuwsfeiten:
1. Presidentsverkiezingene in de VS
2. Kredietcrisis
3. Olympische Spelen in China

Personen:
1. Barack Obama
2. Joran van der Sloot
3. Maarten van der Weijden

Nu maar afwachten wat alle leerlingen uit Nederland hebben en of dat gelijk is aan wat wij met onze klas vinden. Zodra de uitslag bekend is, zullen we het op de site doorgeven.

Lorena's interview met ... Thijs

Hoe heet je?
Thijs.
Hoe oud ben je?
10 jaar.
Hoe heet je school?
De Fontein.
Wat is je leukste vak?
Eh .... ik denk Engels.
Wat doe je in de pauze?
Voetbal.
Wie zijn je beste vrienden?
Jimmy en Niels.
Welke meiden vind je het aardigst?
Marlinde en Jenita.
In welke groep zit je?
7B.
Welke meiden vind je het beste bij voetbal?
Manouk.
Welk vak vind je het saaist?
Geschiedenis.
Bedankt voor je tijd.
Graag gedaan.

De tien vragen aan Gijs

Gijs

Betekenis van Gijs:  Afkomstig van een voornaam geslacht, schitterende speer  

Hoe oud ben je?
10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Pizza.
Wat is je favoriete muziek?
Rap. 
Wat is je favoriete televisieprogramma?
South Park.
Wat zijn je hobby's?
Skiën en zeilen. 
skiën
Wat is je lievelingsvak?
Gym.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Het plein.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Kippenvel, die zijn heel spannend.   
Wie mag er na jou " de tien vragen aan ..." invullen?
Marnix.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Groep 7B is de beste klas ever!

Lorena's interview met ... Marlinde

Hoe heet je?
Marlinde
Hoe oud ben je?
10 jaar
Wie zijn je beste vriendinnen?
Jenita en Renée.
Wat doe je in de pauze?
Meestal voetballen.
Wat vind je de leukste jongen?
A. een punk  B. een nerd  C. een lekker ding.
Antwoord C.
Wie is de leukste juf volgens jou?
Juf Petra.
Waar schrijf je het liefste mee?
A. een vulpen  B. een potlood  C. een balpen

Met een balpen, antwoord C dus.

De tien vragen aan Mirjam

 Mirjam

Betekenis van Mirjam:   Bitter/bedroefd, Zee 

Hoe oud ben je?
11 jaar.
Wat eet je het liefste?
Pannenkoeken, patat en pizza.
Wat is je favoriete muziek?
Feestbeesten.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
GTST en High School Musical en WInxclub..
Wat zijn je hobby's?
Gymmen, zwemmen en tennis. 
tennis

Wat is je lievelingsvak?
Geschiedenis en Goed Gelezen.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Tussendoor wat meer leuke dingetjes.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Heartland en Op zoek naar dolfijnen.  
Wie mag er na jou " de tien vragen aan ..." invullen?
Gijs.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Mijn lievelingsdieren zijn: konijn, cavia, hamster, dolfijnen, paarden en olifanten.

Energie besparen

Het hoofdstuk van natuur gaat over energie. Dat is een leuk onderwerp om eens fijn in groepjes mee aan de slag te gaan. De eerste les hebben we uit het boek gedaan. Daarna hebben we na de tweede les allemaal in groepjes zelf onderzocht hoe het ervoor staat in onze eigen school. 

De ene groep onderzoekt hoe het zit met lampen en waar die allemaal branden. Een andere groep gaat kijken hoe het is met de computers en weer een andere groep onderzoekt hoe het is met de verwarmingen en de temperatuur. En natuurlijk hoeveel keer het kopieerapparaat onnodig wordt gebruikt.

Volgende week gaan we verder en maken we een eigen energiekrant, waar we zelf de artikelen voor schrijven. Hopen maar dat dit ook wat besparingen oplevert voor de school. Dat kan geen kwaad.

energie besparen
energie besparen

De tien vragen aan Laurette

Laurette

Betekenis van Laurette:    Persoon afkomstig uit Laurentum, de met lauweren bekranste

Hoe oud ben je?
10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Pannenkoeken, patat en pizza.
Wat is je favoriete muziek?
Rood (van Marco Borsato).
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Het huis Anubis.
Wat zijn je hobby's?
Gymmen en volleybal. 
volleybal
Wat is je lievelingsvak?
Tekenen en knutselen.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Dat we een langere pauze hebben.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
De olijke tweeling, omdat het leuke en spannende boeken zijn.  
Wie mag er na jou " de tien vragen aan ..." invullen?
Mirjam.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Mijn lievelingsdieren zijn: dolfijn, vlinder en zeepaardje.
dolfijnen         vlinders        zeepaardjee