Milieu les

Vrijdagmiddag kwam Ronald ons een milieules geven. Eerst keken we naar een PowerPoint presentatie over de verschillende soorten vervuiling. Watervervuiling, bodemvervuiling en luchtvervuiling. Daarna gingen we terug naar de klas om in groepen te werken. De klas werd verdeeld in zes groepen. Iedere groep ging bedenken hoe het water, de bodem en de lucht vervuild worden. Heel erg veel verschillende soorten vervuiling wisten we zelf al op te noemen. 

    
vervuiling

    vervuiling  vervuiling

Daarna gingen we proefjes doen. De klas werd nu gedeeld in drie groepen en iedere groep ging alle proefjes doen.

 

Bij de eerste proef kregen we een glas water en een punaise. Die moesteen we voorzichtig op het water leggen en kijken wat er met de punaise gebeurt. De punaise blijft drijven. Daarna kregen we een lepetje met een beetje zeep erop en daarvan ging een druppel in het water. Dan weer de punaise op het water leggen. Maar wat gebeurt er? De punaise zinkt naar de bodem.

water
water punaise
punaise
water en punaise
Voor de tweede proef kregen we een bord met water. Hierin kwam een waxinelichtje dat we aan moesten steken. Een leeg glas werd over het waxinelichtje gezet in het bord met water. De vlam dooft en daarna komt het water een stukje omhoog in het glas. Alsof het vacuum trekt.
water
water
water
water
De derde proef was "gevaarlijk". In een glas kregen we bakpoeder. In een ander glas kregen we schoonmaakazijn en in een derde glas een waxinelichtje om te branden.
Het laagje azijn moest in het bakpoeder gegoten worden en daarna een minuutje wachten. Het waxinelichtje aansteken en dan net doen alsof je de inhoud van het glas giet bij het waxinelichtje. Maar niet echt gieten. Ronald deed een beschermbril op, maar dat bleek gelukkig niet echt nodig te zijn. Als het lijkt alsof je gaat gieten, dan gaat het kaarsje al uit. Heel vreemd.
Er komt CO2 vrij en dat zorgt ervoor dat er geen zuurstof meer is. Daardoor gaat het vlammetje uit.
CO2
CO2
CO2
CO2
CO2
In deze les hebben we gezien dat je al snel te maken hebt met vervuiling. Soms kun je er niets aan doen, maar je kunt soms ook andere keuzes maken. We hebben vandaag gezien hoe snel je aan het vervuilen bent.

Gezichtsbedrog 7

Welke kant draait de draaimolen op?

draaien maar

 Noem de kleuren, niet de woorden.

kleuren woorden

Zeg eens hardop wat hieronder staat.

Coca Co

Staat dat er echt?

 

Ice event Rijnplein

En alsof het nog niet genoeg was, mochten we ook 's middags nog schaatsen op het Rijnplein. Dat was natuurlijk voor ons allemaal ook nog een soort van cadeautje op deze dag. Het weer zat heel erg mee en gezellig was het ook nog. Wat willen we nog meer. Je kon goed merken dat we vorig jaar ook al geschaatst hadden, het ging alweer een stuk beter. Hieronder een aantal foto's van deze gave middag.

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

 schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

schaatsen

volgend jaar weer!

volgend jaar weer

 

 

Surprises uitpakken

Wat een gezellige ochtend hebben we gehad. Iedereen kwam met jas aan in de klas. Om half negen stipt moesten we bij de kleuters in de klas zijn om ze op te halen. Iedereen heeft een kleutermaatje dit jaar en daarmee gaan we Sint binnenhalen. Elke groep heeft een plekje op het plein. De kleintjes voor, zodat iedereen het goed kan zien. Meester Sander had een enorme geluidsinstallatie neergezet, zodat we alles goed konden horen en we vooraf met z'n allen mee konden zingen met alle Sintliedjes. De sfeer zat er gelijk goed in. Daarna was het wachten op de Sint die dit jaar aankwam in een oude Engelse taxi. Gelukkig kwam hij op het plein eerst nog even langs bij de kleuters. Even een praatje maken, samen met meester Ad. Daarna hebben we de kleuters weer teruggebracht naar hun eigen klas en konden we beginnen aan de surprises.

Wel 32 in totaal. En we hadden maar tijd tot kwart voor 12. Dat zou best krap worden. Daarom hadden we afgesproken dat juf Jolanda de gedichten zou voorlezen van vier surprises, juf Irene de persfotograaf zou zijn en daarna konden de vier surprises opengemaakt worden. Dat ging heel erg leuk. Overal in de klas kon je zien hoe er een surprise werd gesloopt, voorzichtig opengemaakt of in elkaar gehakt werd met vuist of schaar. Zo bleef het ook leuk tot het laatste gedicht en de laatste surprise. Hieronder nog eens alle surprises. Wat een werk heeft iedereen er weer van gemaakt. Ze waren allemaal erg leuk en goed gemaakt.

Geniet nog maar een keer van alle foto's!

WACHTEN OP DE SINT

WACHTEN OP DE SINTWACHTEN OP DE SINT

DAAR IS DE SINT

ALLE SURPRISES LIGGEN KLAAR

LEKKERE TAART

FOTOCAMERA

KORFBALPAAL

COMPUTERTIJDKLOK

HET BOEK VAN ANUBIS

SHIRT

VLINDER

STOKPAARD

AQUARIUM

PINGUIN

PAARDJE RIJDEN

TIJGERRRRR

VOETBALLUH

PAARDJE

GTST RUBIX CUBE 

TELEVISIE

PIET ALS KAPPER

AANDACHTIG STOER DOEN

EN NU !!!

EVEN KLETSEN

KLASSENCADEAU

I-POD

WIET PLANTAGE

WIET PLANTAGE

VOETBALVELD MET ECHTE VERLICHTING

KNUFFELTJE

SKI PIETJE

T.V.

CHIPPIES

VOETBALSCHOEN

SNORRETJE

LEGO

LIPGLOSS

BEAUTY CASE

KONIJNENSLOFFEN

WIE OH WIE

 

FOTOTOESTEL

BLOKFLUIT

KAARTSPEL

SPIEGELTJE SPIEGELTJE AAN DE WAND

STOERE MANNEN

STOERE MANNEN MET STOERE BRILLEN

 

De tien vragen aan Linda

 Linda

Betekenis van Linda:   Verkorte vorm van namen met de Germaanse stam "Lind" (schild van lindehout of slang)

Hoe oud ben je?
 10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Nasi en bami.
Wat is je favoriete muziek?
Muziek waar je op kunt dansen.
lekker dansen
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Jeugdjournaal.
Wat zijn je hobby's?
Toneel spelen en praten. 
toneel
Wat is je lievelingsvak?
Begrijpend lezen.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Dat de lokalen groter worden.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
De geheime sleutel naar het heelal. Er staan hele mooie foto's in en het was een leuk verhaal.
Wie mag er na jou " de tien vragen aan ..." invullen?
Laurette.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Dat ik groep 7B een hele leuke klas vind.
 

inhoud en oppervlakte

Vandaag hadden we een projecttaak rekenen over de inhoud en de oppervlakte. Dat is niet echt makkelijk. Om het duidelijker te maken, kregen we eerst figuren om te knippen en in elkaar te plakken. Dat waren kleine doosjes waar we mee gingen rekenen.

Dat leek makkelijk, maar dat was het niet helemaal. De doosjes waren heel klein en we ontdekten dat je vanaf de uitslag veel makkelijker rekent. De doosjes hadden vierkante centimeters aan de buitenkant, dat rekende wel makkelijker. Wat vreemd was, de doosjes zijn klein, maar de oppervlakte was soms toch wel groot. Dat zag er helemaal niet zo uit.

Daarna gingen we aan de slag met de inhoud. Eigenlijk vinden we die veel makkelijker. Als je lengte x breedte x hoogte doet, krijg je vanzelf de inhoud. Dat hebben we ook al een keer gedaan door te kijken hoeveel kinderen er onder de instructietafel passen. Dat waren er wel 8. Terwijl we allemaal dachten dat het veel kleiner was.

rekenen
rekenen
rekenen
rekenen
rekenen
rekenen
rekenen