De tien vragen aan Jenita

 Jenita

Betekenis van Jenita:  Jahweh is genadig

Hoe oud ben je?
Ik ben 11 jaar.
Wat eet je het liefste?
Pizza.
Wat is je favoriete muziek?
High School Musical muziek.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Ik vind bijna alles leuk.
 Wat zijn je hobby's?
Hockey. 

hockey

Wat is je lievelingsvak?
Rekenen.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Langer buiten spelen.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Hoe overleef ik mezelf, omdat ik "hoe overleef ik..."boeken leuk vind om te lezen.
Wie mag er na jou " de tien vragen aan ..." invullen?
Demi.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Groep 7b is een leuke klas.

 

jongens tegen de meisjes

Elk jaar weer een hit, de jongens tegens de meisjes met flih-flah-floh. En dat is elk jaar weer harder en harder en heel veel lol.

muziek

muziek

 

Klimaat en weer

Na de eerste twee hoofdstukken hard werken en leren om alles te weten, gaan we hoofdstuk 3 anders aanpakken. De klas is opgedeeld in groepjes van 4 of 5 kinderen die gaan samenwerken. Ook het hoofdstuk dat gaat over Weer en Klimaat is opgedeeld. Ieder groepje heeft een klein onderwerp uit het grote onderwerp gekregen.

ak

De opdracht is om eerst een groepsleider, een ordebewaker, een tijdbewaker en een materiaalverzamerlaar aan te wijzen. Natuurlijk in goed overleg.

ak

Nadat iedereen duidelijk wist wat hij/zij was, kon de les beginnen. De juf loopt rond, maar je moet het met je groepje zelf aanpakken en proberen op te lossen. Tijdens computeren kun je informatie opzoeken op internet om te gebruiken.  Ieder groepje maakt een muurkrant over het onderwerp dat ze hebben en maken uiteindelijk een presentatie voor de anderen.

ak

De start is gemaakt en natuurlijk gaan we op de site laten zien hoe we verder gaan met dit kleine project over het weer.

ak

De informatie die nodig is, zoeken we niet alleen op school. Ook thuis kun je zoeken naar informatie. Een bezoek aan de bibliotheek kan geen kwaad. Je moet natuurlijk wel goed aan de slag kunnen in de klas. De informatie is stap 1, maar daarna moeten er ook nog plaatjes en zelfgemaakte tekeningen bij. Of een weerbericht, puzzeltje of iets anders dat past. Dat mag ieder groepje zelf bedenken. Het is juist leuk als je iets bedenkt dat nog niemand heeft. Dus, doe je best en ga op zoek naar informatie.

ak

ak

ak

 

De tien vragen aan Niels

Niels 

Betekenis van Niels:  Overwinnaar van het volk, de gehoornde

Hoe oud ben je?
Ik ben 10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Patat.
Wat is je favoriete muziek?
Het Feyenoord lied.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Animal Planet
 Wat zijn je hobby's?
Voetballen. 

voetballen

Wat is je lievelingsvak?
Buiten spelen.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Een langere pauze.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Papagaai in nood.
Wie mag er na jou " de tien vragen aan ..." invullen?
Jenita.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Nee, niets.

Interview burgemeester

Weten jullie het nog dat we allemaal een vraag hebben bedacht voor de burgemeester? Die heb ik opgestuurd aan AlphenCC en......vorige week kreeg ik een mail van hen. Er was een vraag uitgekozen uit onze klas.

Net heb ik degene gebeld die heeft gewonnen. En dat is:

Manouk!

Zij is heel blij dat ze de vraag zelf mag stellen. En dat gaat ze a.s. vrijdagochtend doen. Met drie andere kinderen van andere scholen die hebben gewonnen. Er gaat een fotograaf mee en dan komt onze eigen Manouk in de krant.


 

Bonen in de aarde zetten

Na het ontkiemen gaan we de bonen in de aarde zetten. Anders zijn de zaadlobben leeg en gaan verschrompelen en kunnen ze niet verder groeien. In de watten zit alleen vocht en geen voedsel. Genoeg om te ontkiemen, maar verder gebeurt er niets mee.

De aarde geeft wel voedsel, dus de bonen gaan in de aarde. Daarna gaan alle potten meteen mee naar huis, het is herfstvakantie. Anders komen we na de vakantie terug en zijn de bonen allemaal dood gegaan.

bonen in de aarde zetten

bonen in de aarde zetten

bonen in de aarde zetten

bonen in de aarde zetten

bonen in de aarde zetten

 

Practicum bonen

Vrijdagmiddag wisten we eindelijk waarom we al deze spullen mee moesten nemen: een glazen pot, watten, pincet, aarde en een filterzakje. Een moeder had ergens nog een doos met witte filterzakjes gevonden die we mochten gebruiken. Heel erg fijn voor iedereen, want je kunt het dan beter zien.  

bruine bonen

We begonnen met een les over zaadlobben, soms 1 (mais) en soms 2.(bij allerlei bonen). De juf had bonen in de week gezet en die gingen we eerst eens goed bekijken. Daarna hebben we stap voor stap de bonen ontleed en van elke stap een tekening gemaakt. Je kon de zaadlobben zien en ook het kiemplantje.

bonen

Daarna hebben we ongeweekte bonen in een pot gedaan. Eerst een filterzakje op maat maken en dat in de pot doen. Daarna aan de binnenkant opvullen met watten en dat nat maken. Vervolgens vier bonen er in. Aan elke kant een boon en iedere boon met de navel naar een andere kant. Zo kunnen we zien of het uitmaakt aan welke kant de navel zit bij het ontkiemen. Volgende week hebben we de aarde nodig. Benieuwd wat er deze week gaat gebeuren in al die potten.

bonen

Aktie schoenmaatjes

Aktie "Schoenmaatjes"

Wat is dat ook alweer, aktie schoenmaatjes. Dat is de schoenendoosaktie die we elk jaar hebben op school en in heel Nederland. Minister Rouvoet van Jeugd en Gezin heeft zelf op 24 september al een schoenendoos gevuld met allemaal spulletjes, samen met zijn dochters Lydia en Emma. Een basisschool uit Den Haag heeft hieraan meegeholpen. Minister Rouvoet doet zelf al jaren mee met Edukans Schoenmaatjes. Het mooie van deze manier van aktie is dat kinderen in Nederland zelf iets doen voor andere kinderen. De Nederlandse overheid en andere organisaties bieden natuurlijk ook hulp, maar dit is eigenlijk wel een hele mooie manier.

rouvoet

Je snapt het al, ook wij gaan dit jaar weer schoenendozen inleveren. Het is een mooie manier om iets voor een ander te doen en iets voor een ander over te hebben. Natuurlijk kost het geld, maar als je eens denkt aan alles wat wij allemaal hebben! Wij hebben computers met spelletjes (en vaak héél véél spelletjes), een boek, bal, step, éénwieler, lego, k'nex, playmobil, barbies, cd's,t.v. op slaapkamers, en ga zo maar door.

Dus, doe mee. In deze tijd waarin ook straks Sinterklaas en Kerst weer komen, kunnen we het toch niet maken om deze kinderen die niets hebben in de steek te laten.

We maken een soort thermometer in de klas, waarbij we bijhouden hoeveel dozen er zijn ingeleverd door onze klas. Daar gaan we het nog over hebben. De juffen zijn al begonnen met spulletjes te verzamelen om een doos te vullen. Beginnen jullie ook alvast?

schoenmaatjes

HOE GAAT HET OOK ALWEER? 

Bedenk of je een doos wilt maken voor een jongen of een meisje en voor welke leeftijd: 2-4 jaar, 5-9 jaar of 10-14 jaar. Kruis de leeftijd aan op de juiste sticker in deze folder. Plak de sticker duidelijk zichtbaar boven op het versierde deksel van je schoenendoos en bewaar de andere sticker.

Vul de doos met schoolspullen, speelgoed en toiletartikelen. Op onderaan de pagina kun je lezen wat de kinderen leuk vinden om te krijgen. Het mogen nieuwe spullen zijn, maar je kunt ook iets van je eigen speelgoed weggeven. Kijk goed of alle spullen schoon en heel zijn. Doe het deksel op de doos en doe er een stevig postelastiek omheen. De doos niet dichtplakken! Jouw schoenendoos gaat op reis naar een kind in een ver land. Dat kost ongeveer 4,50 euro per doos. Doe dat geld in de envelop (meer of minder mag natuurlijk ook). Plak de envelop dicht en geef hem aan je leerkracht. Stop de envelop niet in de doos!

Op de sticker die je op je doos hebt geplakt, staat een streepjescode. Dit is je persoonlijke code. Deze zelfde code staat ook op de antwoordkaart in de folder. Vul de antwoordkaart in, dan laten wij je weten naar welk land jouw schoenendoos is verzonden. Lever de antwoordkaart in op school. Je kunt je treepjescode vanaf oktober ook doorgeven op de site van edukans.

Neem je gevulde schoenendoos, de envelop en de antwoordkaart op tijd mee naar school. Wij zorgen ervoor dat je schoenendoos goed terecht komt.

 

Een paar tongbrekers

Langs de koele kali liep een kale koeli
met een kilo kali op zijn kale koeli-kop.

Vissers die vissen naar vissen en vissers die vissen die vangen vaak bot. De vissen waar de vissende vissers naar vissen, vinden vissers die vissen vervelend en rot!

Wat een weer weer.
Je waait haast van de weg weg.
Je kunt beter in het magazijn zijn,
met een doosje aardbeien bij je.

Drie dikke drilboren drillen door drie dikke deuren.

Klappertandend kwam Kees Koukleum kolen kopen. Kijk kijk, kakelde kolenkoopman Kuipers. Kees klappertandt! Koud, Kees? Kerel, klaagde Kees. Krakende knieën, klapperende kiezen, compleet knikkende kuiten. Curieuze kou, knikte Kuipers. Koop kolen, knul! Kolen kunnen kou klein krijgen!

Tien vragen aan Thijs

Thijs

Betekenis van Thijs:  Geschenk van de Heer

Hoe oud ben je?
Ik ben 10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Lasagna.
Wat is je favoriete muziek?
 Hip Hop.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Eredivisie live.
Wat zijn je hobby's?
Voetballen. 
voetballen

Wat is je lievelingsvak?
Buiten spelen en gymnastiek.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Een uur pauze.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Hoe overleef ik-serie. Dat zijn leuke boeken.
Wie mag er na jou " de tien vragen aan ..." invullen?
Niels.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Word voor Feyenoord!

 bal

De tien vragen aan Marlinde

Marlinde

Betekenis van Marlinde:  Heuvel, duin bij de zee .

Hoe oud ben je?
Ik ben 10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Pizza.
Wat is je favoriete muziek?
 Popmuziek.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Spangaz.
Wat zijn je hobby's?
Voetballen en knutselen. 
voetballen

Wat is je lievelingsvak?
Engels.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Meer buitenspelen in de pauze.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Wat heeft Wampie, omdat daar veel fantasie in zit.
Wie mag er na jou "de tien vragen aan ..." invullen?
Thijs, want anders komen er alleen maar meisjes aan de beurt.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Dat het een heel gezellig jaar wordt!

 

Moppen van Gijs en Wietse

Een mop van Gijs:

Wat is groen en zit op het hek?

hekje

Antwoord: Verf!

De mop van de week van Wietse:

Ken je die mop van de mummie?

mummie

Ingewikkeld hè?

Tekening van Manouk

tekening

Interview

Geheel op eigen initiatief hebben Mirjam en Eline meester Ad geïnterviewd. Met hele leuke vragen en dat hebben ze in de brievenbus in de klas gedaan. Lees maar mee:

Eerst het interview van Eline:

 MEESTERAd

Werkt u veel samen met meester Johan?
Heel veel, super veel.
Vindt u onze methodes goed?
Niet allemaal, zoals aardrijkskunde.
Vindt u meester Johan aardig?
Een hele aardige meester.
Bent u tevreden met de meesters en juffen?
Ja, zeer tevreden.
Vindt u onze muziekmethode goed?
Ik vind het geweldig!
Wat wilt u nog meer veranderen op deze school?
Je moet altijd iets veranderen.
Wilt u nog meer smartborden aanschaffen?
Ja, maar we moeten eerst geld sparen.
smartboard
Hoe vindt u het dat groep 7B een eigen site heeft?
Leuke site, maar alle groepen zouden het moeten hebben.
Wat vond u van dit interview?
Leuke en originele vragen.

En hieronder het interview van Mirjam:

MEESTERAd


Hoe bent u op dit beroep gekomen?
Omdat het een leuk beroep is.
Wat vindt u zo leuk aan dit beroep?
Dat ik omga met meesters, juffen, ouders en natuurlijk kinderen.
Wat is eigenlijk de taak van een directeur?
Zorgen dat de juffen en meesters het goed doen.
Vindt u het zwaar werk?
Het kost veel tijd.
Kunt u het beroep goed combineren met uw gezin?
Nee, eigenlijk geef ik mijn gezin te weinig aandacht. Maar in de vakantie haal ik dat weer in.
Wat zijn uw hobby's?
Motor rijden, racefietsen, munten sparen, naar de sportschool gaan, wedstrijden spelen enz.
motor rijden
Het grootste gedeelte zijn juffen, hoe vindt u dat?
Gezellig.
Met wie zit u 's avonds aan tafel?
Met mijn vrouw.
Heeft u huisdieren?
Twee spinnen, een muis, schaapcavia en een hond.
Wat doet u in uw vrije tijd?
Sporten.
Directeur lijkt me een zwaar beroep. Wat doet u om te ontstressen?
Dan pak ik de auto en rijd naar Zeeland. Daar ga ik wandelen langs de zee. En als het stormt ga ik ook naar zee.

Wedstrijd Rabobank

We doen mee aan de wedstrijd van de Rabobank. Iedere leerling ontwerpt een munt en daarna gaan we met elkaar kijken wie de mooiste munt heeft gemaakt. Die munt wordt ingeleverd bij de Rabobank. Als deze munt ook de mooiste ingeleverde munt wordt, dan wint onze klas een schoolreisje naar het Geldmuseum en wordt de munt daadwerkelijk geslagen. Daar hebben wij wel zin in.

Hieronder een aantal foto's van hardwerkende knutselaars:

munt

munt

munt

munt

munt

munt

munt

munt

munt

De tien vragen aan Manouk

  

Betekenis van Manouk:  God zij met ons

Hoe oud ben je?
Ik ben 10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Pasta met roomsaus.
Wat is je favoriete muziek?
 Blof.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
GTST.
Wat zijn je hobby's?
Tekenen, knutselen, hockey en lezen. 
hockey

Wat is je lievelingsvak?
Handvaardigheid.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Niets, ik vind deze school zoals die is.
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Op zoek naar dolfijnen, omdat ik van dolfijnen houd.
Wie mag er na jou "de tien vragen aan ..." invullen?
Marlinde.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Groep 7B is een hele leuke klas!

 

De tien vragen aan Rebecca

 Rebecca

Betekenis van Rebecca:  Strik/bindkoord.

Hoe oud ben je?
Ik ben 10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Groenteschotel.
Wat is je favoriete muziek?
 Guus Meeuwis.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Spangaz.
Wat zijn je hobby's?
Turnen en knutselen. 

Turnen

Wat is je lievelingsvak?
Tellers en noemers.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Eigenlijk niets.
Wie mag er na jou "de tien vragen aan ..." invullen?
Manouk.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Dat ik hele leuke juffen heb!

 

Kaarten topografie

Voor topografie gebruiken we de kaarten van onze aardrijkskunde methode: Geobas. Als je een extra kaartje wilt om mee te oefenen en je vindt de kopie niet duidelijke genoeg, dan kun je op de link klikken "kaartjes topografie". Je komt dan op de site van een andere basisschool terecht. Ga dan met je muis naar menu en dit klapt dan uit. Hierna klik je op "uit de school geklapt". Er opent dan een nieuw scherm en daar klik je op "topografie". Van groep 6 t/m 8 kun je alle kaartjes die wij gebruiken ook zelf nog een keer uitprinten.

Is dat even handig?

Op dezelfde pagina staat ook "Meer topografie". Hier kun je zoeken welke topografie je online kunt oefenen.

topografie

 

Alles weg!

Vreselijk! Alle logs die ik dit schooljaar heb geschreven, zijn door een fout van de beheerder verdwenen. Hij was vergeten een back-up te draaien en heeft "per ongeluk" vele dingen gewist. Die zijn nu niet meer terug te halen. Dat betekent een aantal keer "de tien vragen aan..." en natuurlijk alles wat we dit jaar al hebben gedaan.

Natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk weer terug te krijgen, maar dat is wel een hele klus. Het kan ook wel even duren.

 

Kinderboekenweek 2008

 kinderboekenweek

De kinderboekenweek zit er weer aan te komen. Vanaf a.s. woensdag 1 oktober t/m zaterdag 11 oktober is het weer zover. Dit jaar is het thema: Poëzie. Joke van Leeuwen heeft speciaal het onderstaande gedichtje geschreven:

ZINNENVERZINZIN

Soms kun je zinnenverzinzin hebben:
zin om de zinnen die zingen vanbinnen
naar buiten te spinnen als spinnen hun webben.
Zodra je begint is er al een begin,
een zinnenvanbinnenverzinzinzin.

Woensdag 1 oktober moet iedereen een gedicht meenemen. Daar gaan we wat mee doen. Kies iets uit dat je zelf heel mooi, verdrietig, vrolijk, humoristisch of iets dergelijks vindt. En je mag natuurlijk je boeken met gedichten meenemen naar school. Die zullen we allemaal een mooi plekje geven. Dan gaan we de komende twee weken voor de herfstvakantie gedichten lezen.