Practicum zintuigen

Tijd voor een practicum bij natuur. Nou ja, eigenlijk hoort het pas bij hoofdstuk 5. Maar juf Saskia, de stagejuf van juf Gerda, had een hele mooie kist met allerlei proefjes om te leren over je zintuigen. Dan doen we deze les uit hoofdstuk 5 toch nu alvast?

Er waren vijf proefjes om te doen. Ruiken, horen, zien, proeven en voelen. Vooral het proeven was erg in trek, hoewel de smaken niet allemaal even prettig waren.

VOELEN voelen 

VOELEN

In de kist die bij het zintuig zien hoorde, zaten allemaal voorwerpen. Iedere keer werd er een ander voorwerp in de doos gedaan en één kind mocht voelen. Op een schema werden dan de antwoorden op vragen ingevuld zoals: Is het hard? Is het glad? Daarna werd geraden wat het was. Als je niet weet wat je voelt, is het best wel een beetje eng.

voelen

voelen

HOREN  oor

In de kist die bij het zintuig horen hoorde, zat een blinddoek. Maar eerst werd het oor bekeken en een aantal vragen beantwoord. Daarna deed een kind de blinddoek om en moest er geluisterd worden waar geluiden vandaan kwamen. Met een pijl kon dat aangegeven worden. De hele tijd hebben we in de klas een kleine koeienbel gehoord, steeds vanaf een andere plek. Dat was toch het leukste geluid om te maken.

horen

horen

RUIKEN  ruiken

In de kist die bij het zintuig ruiken hoorde, zaten natuurlijk allemaal stofjes e.d. om te ruiken. Daar mocht niet naar gekeken worden, anders beïnvloedt dat wat je ruikt. Dus weer een blinddoek om, nadat de vragen waren beantwoord. In elk potje zat iets anders. Het ene rook heerlijk, het andere weer vreselijk.

ruiken

ruiken

 neus

ruiken

ruiken

ruiken

ZIEN  zien In de kist die bij het zintuig zien hoorde, zaten allemaal attributen die te maken hebben met kijken of niet kijken. Zo zat er een blindenstok in. Maar ook kaartjes waarmee gekeken kon worden of je kleurenblind bent. Er zat een kaart in om te kijken of je alles wel goed kunt lezen. En er zaten vergrootglazen in, waarmee we elkaars ogen en pupillen konden bekijken. Eerst naar buiten kijken en dan je pupil en in het donker en dan je pupil bekijken. Dat is een heel groot verschil. En wat een mooie kleuren hebben onze ogen. Groene, blauwe, grijze, bruine en allerlei verschillende tinten.

zien

zien

 oog zien

zien

PROEVEN  proeven

In de kist die bij het zintuig proeven hoorde, zaten allemaal bekertjes met iets daarin om te proeven. Spannend. Eerst in het boekje tekenen waar je in je mond zuur, zoet, bitter en zout zitten. Daarna met een wattenstaafje in een bekertje dopen en voorzichtig proeven. “Ieeeeh”, “jekkie”, allerlei kreten kwamen er voorbij. Gelukkig zat dit groepje direct naast de wastafel en kon er steeds gespoeld worden.

proeven
proeven
proeven
proeven 

Energiekranten

Het hoofdstuk van natuur gaat over energie. Dat is een leuk onderwerp om eens fijn in groepjes mee aan de slag te gaan. De eerste twee lessen hebben we gewoon in de klas gedaan, maar nu gaan we zelf op onderzoek uit.

Eerst gaat ieder groepje in school kijken naar verschillende dingen. De ene groep onderzoekt hoe het zit met lampen en waar die allemaal branden. Een andere groep gaat kijken hoe het is met de computers en weer een andere groep onderzoekt hoe het is met de verwarmingen en de temperatuur.

Ieder groepje bedenkt een aantal oplossingen om het energieverbruik terug te dringen. Hier komen steeds dezelfde dingen terug.

1. Als je met de hele klas uit je lokaal gaat, doe dan de lichten uit.
2. Vervang alle gewone lampen voor spaarlampen.
3. Maar zonnenpanelen op het dak van de school.
4. In iedere klas 1 verwarminig aandoen, dan wordt het warm genoeg.
5. Op de zolder is het warm genoeg. Als je de eerste verdieping verwarmt, wordt het daar vanzelf ook warm. Want warme lucht stijgt.
6. Je mag niet zomaar printen. Eerst in Word een blaadje vol en dan pas printen.
7. Kopiëren mag alleen als je het papier ook echt gaat gebruiken.

Alleen deze punten zijn natuurlijk niet genoeg. We hebben er ook over nagedacht dat iemand dat moet controleren. Want anders houdt niemand zich eraan. De leerlingen vinden dat er twee juffen of meersters moeten zijn die dit in de gaten houden. En anders is het aan meester Ad en meester Johan om een straf te geven.

Daarna zijn we gaan werken aan een eigen uitgave van de energiekrant van groep 7a. Ieder groepje, bestaande uit vier leerlingen, maakte artikelen voor de krant. Daar hebben we aan het einde van de middag een eigen uitgave van gemaakt die alle kinderen mee naar huis hebben gekregen.

energie

energie

energie

energie

energie

energie
 

energie

energie

energie


 

De tien vragen aan Cindy

cindy

Betekenis van Cindy: Een van oorsprong Griekse naam. Cynthia was een bijnaam van de Godin Artemis, tegenhangster van de Romeinse Diana

Hoe oud ben je?
10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Witlof met ham en champignonsaus.
Wat is je favoriete muziek?
Belle Perez.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Nickelodeon Bratz.
Wat zijn je hobby's?
Voetballen en knutselen.
voetbal

Wat is je lievelingsvak?
Knutselen en tekenen.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Alleen geen strenge juffen meer.
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Alice in Wonderland, omdat het eenleuk en grappig fantasieboek is.
Wie mag er na jou "de tien vragen aan ..." invullen?
Kirsten.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Nou eigenlijk niet. 

diddle

Ik houd van jou!

Ik houd van jou in heel veel talen:

Afrikaans : Ek is lief vir jou!
Deens : Jeg elsker dig!
Duits : Ich liebe dich!
Engels : I love you!
Fins : (Mä) rakastan sua!
Frans : Je t'aime!
Fries : Ik hald fan dei!
Grieks : S'ayapo!
Hongaars : Szeretlek!
Iers : t'a gr'a agam dhuit!
Italiaans : Ti amo!
Japans : Kimi o ai shiteru!
Noors : Jeg elsker deg!
Russisch : Ya tyebya lyublyu!
Turks : Seni seviyorum!

 

Wie is er jarig in februari?

februari

2 februari: Chelsea 

9 februari: Romeo

gefeliciteerd

 

Valentijnsdag

Hieronder alvast een stukje over Valentijnsdag. Je moet natuurlijk weten waar het over gaat, voordat je een kaart of knutsel maakt voor iemand: 

Sint Valentijn
In het jaar 270 was er een jonge Romein die Valentinus heette. Hij besloot om zich tot het Christendom te bekeren en werd bisschop in Terni. In die tijd regeerde keizer Claudius II. Om zijn rijk in stand te houden had hij veel soldaten nodig, aan wie hij veel eisen stelde. Zo mochten soldaten niet trouwen omdat aan het front niets hen mocht afleiden, dus ook geen gedachten aan een vrouw die thuis was.
Op een dag kwam er een soldaat bij Valentinus. Hij wilde graag met zijn geliefde (een christen vrouw) trouwen maar dat mocht niet van de keizer. Valentinus heeft ze toen in het geheim getrouw, met als voorwaarde dat de soldaat christen werd. Al snel kwamen er meerdere stellen om zich door Valentinus te laten trouwen.
Je raad het al, de Romeinen waren het hier niet mee eens en besloten om Valentijn op 14 februari te vermoorden. Maar voordat dat gebeurde kon hij snel een briefje schrijven. Deze was bedoeld voor de dochter van de gevangenisbewaarder. In het briefje stond: 'Van je Valentijn'...
valentijnsdag
Later werd Valentinus heilig verklaard door de Roomse kerk en 14 februari werd een feestdag. Met name in Engeland werd het feest veel gevierd. Het was in die tijd niet gewoonlijk om openlijk je liefde aan iemand te uiten, maar op 14 februari werd hierop een uitzondering gemaakt. Iedereen kon dan zijn geliefde ongestraft verrassen met een cadeau of brief.

De tien vragen aan Stan

 Stan     Stan     Stan

Betekenis van Stan: Standvastig/volhardend, Steenachtige weide

Hoe oud ben je?
10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Pastasalade.
Wat is je favoriete muziek?
Mika.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Pokemon.
Wat zijn je hobby's?
Judo.
judo

Wat is je lievelingsvak?
Rekenen.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Geen taal.
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Torak en wolf, omdat het zich afspeelt in een ver magisch verleden.
Wie mag er na jou "de tien vragen aan ..." invullen?
Cindy.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Ik mag meedoen met het Zuid-Holland kampioenschap
judo onder de 15 jaar.

judo

Na zeer spannende wedstrijden is Stan derde geworden. Wat een superprestatie! Hij heeft een prachtige prijs gewonnen. Geen gewone beker, maar twee jongens die aan het judoën zijn. Erg bijzonder. Bijna was Stan nog hoger geëindigd, hij won namelijk een wedstrijd van de jongen die uiteindelijk eerste werd.
Jij kunt trots zijn ! En onze klas is dat op jou!!!!
Een echte kampioen in ons midden!
derde prijs

Gezichtsbedrog 4

gezichtsbedrog
Staat het stuk rechtop voor de kaas of is het uit de kaas?
gezichtsbedrog
Kijk eens "boe" naar deze koe:
wat is er zo bijzonder? Kijk eens goed....

betekenis van namen

Van heel veel kinderen krijg ik de vraag waar je de betekenis van namen kunt vinden. De meeste heb ik gevonden op deze site:

http://www.starmanproductions.nl/namen/namen.html

of

http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/VNB/

Niet alle namen kun je hier vinden. Sommige namen zijn afgeleid van andere namen. De betekenis van de basisnaam hoort dan ook bij de afgeleide naam.

De tien vragen aan Joëlle

Joëlle 

Betekenis van Joëlle: Jahweh is God

Hoe oud ben je?
10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Kippenvelugeltjes.
kip
Wat is je favoriete muziek?
High School Musical.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Drake en Josh.
Wat zijn je hobby's?
Schaatsen en ritmisch gym.
ritmisch gym

Wat is je lievelingsvak?
Rekenen.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Niks. 
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Meisje zonder spiegelbeeld, want het is grappig en eng (het gaat over vampieren en heksen). 
Wie mag er na jou "de tien vragen aan ..." invullen?
Stan
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Ik vind de klas heel leuk!

 

Lees verder...

De tien vragen aan Jorrin

Jorrin 

Betekenis van Jorrin:  Bewerker van de aarde

Hoe oud ben je?
10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Chappati.
Wat is je favoriete muziek?
Jan Smit.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
El Tigre en de drakenjosh. 
Wat zijn je hobby's?
Zemmen en Squash.

balsport
Wat is je lievelingsvak?
Knutselen.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Langere buitenspeeltijd.  
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Deltora, dit is fantasie.  
Wie mag er na jou "de tien vragen aan ..." invullen?
Joëlle.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Nee.

 

Gezichtsbedrog 3

Staat de deur nou open naar binnen- of open naar buiten?

gezichtsbedrog

Goed kijken. Zit het groene vlak nou voor- of achter?

gezichtsbedrog

Hoeveel gezichten kun je ontdekken?

gezichtsbedrog

 

sterren maken

Voor de vakantie hadden we nog sterren gemaakt. Witte, rode en roze. Met daarbij limegroene blaadjes. Die zijn erg mooi geworden en ik vond nog een paar foto's op het toestel. Die horen natuurlijk op de site, dus hieronder zijn ze:

sterren maken

sterren maken

sterren maken

sterren maken

sterren maken

sterren maken

sterren maken

sterren maken

 

Gezichtsbedrog 2

Hoeveel poppetjes zie je voor en hoeveel zie je er na het verplaatsen? 

gezichtsbedrog

Hoeveel dieren zie je in het gezicht hieronder?

gezichtsbedrog

 

Wie is er jarig in januari?

januari

14 januari : Kirsten

strikje

 

De tien vragen aan Anouk

anouk 

Betekenis van Anouk:   Genadig, lieflijk

Hoe oud ben je?
10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Pizza.
pizza
Wat is je favoriete muziek?
Alle liedjes van de wereld.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Nickelodeon.
Wat zijn je hobby's?
Tekenen, zwemmen, spelen en dansen.
zwemmen
Wat is je lievelingsvak?
Rekenen en knutselen.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Dat alle kinderen oppassen voor andere kinderen.
Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen?
Danny Pan in het Nooitgedachtland.
Ik vond dit een heel avontuurlijk boek.
Wie mag er na jou "de tien vragen aan ..." invullen?
Jorrin.
Is er nog iets anders dat je wilt vertellen?
Dit is de allerleukste klas waarin ik ooit heb gezeten!